AB SA zwiększa zyski i kupuje Optimusa
O 22 proc. rok do roku wzrósł zysk netto Grupy AB w QIV 2012/2013. Jednostkowy wynik netto w tym samym czasie o zwiększył się niemal 60 proc. i wyniósł 4,1 mln zł. W całym roku finansowym spółka wypracowała 5,4 mld zł przychodów i 41,7 mln zł zysku netto. Jednocześnie firma ogłosiła zakup praw do marki Optimus i powołała nową spółkę zależną o tej samej nazwie.
AB – największy dystrybutor IT w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – przedstawił wyniki finansowe za rok obrotowy 2012/13. Przychody ze sprzedaży grupy wyniosły ponad 5,4 mld zł, a zysk netto 41,7 mln zł. W ciągu roku skonsolidowane obroty zwiększyły się więc o ponad 25 proc. Jeśli chodzi o dane jednostkowe, wzrost ten wyniósł aż 39 proc.
Spółka podała jednocześnie, niepublikowane wcześniej, wyniki za QIV 2012/13 r. Skonsolidowany zysk netto za ten okres osiągnął poziom 9,5 mln zł, a obroty 1,3 mld zł. W zakończonym kwartale imponujący wzrost zanotowało jednostkowo AB SA, wypracowując 923,6 mln zł sprzedaży przy 4,1 mln zł zysku netto. Oznacza to, odpowiednio: 43-proc. i 59,3-proc. progres względem QIV 2011/12 r. Rentowność zysku netto spółki wzrosła rok do roku o 10 proc.
Zarząd AB podkreśla, że zwiększenie rentowność w ostatnim kwartale to z jednej strony efekt szeregu działań podjętych w celu generowania wyższych marż, z drugiej zaś korzystniejszej struktury kosztów w relacji do przychodów. W konsekwencji wskaźnik kosztów SGA (koszty sprzedaży i ogólnego zarządu) spadły w AB SA do 1,4 proc., czyli najniższego poziomu w historii, cykl konwersji gotówki skrócił się do 24 dni, a koszty odsetkowe spadły o 25 proc. rok do roku.
Odnotowaliśmy jednocześnie wyraźne wzrosty w obszarach, które pozwalają wypracowywać satysfakcjonujące marże: m.in. w e-commerce, w segmencie dużego AGD i w dziale enterprise – mówi Andrzej Przybyło, Prezes AB SA. – Widzimy tu jeszcze duży potencjał, będziemy więc intensyfikować działania w tych sektorach – zapowiada.
Komplementarnym elementem tej strategii jest ogłoszony właśnie przez AB zakup jednej z najbardziej znanych marek w historii polskiego IT – Optimusa. Jednocześnie powołano do życia spółkę zależną – Optimus sp. z o.o., która będzie równolegle: franczyzodawcą, integratorem i producentem sprzętu. Na rynek trafią m.in. komputery, serwery oraz urządzenia sieciowe Optimusa. Model ten pozwoli wygenerować Grupie AB dodatkowe przychody przy ponadprzeciętnej rentowności.
Koncept biznesowy, który będzie realizować spółka, jest unikatowy na polskim rynku. W ramach tego podmiotu powstanie bowiem sieć franczyzowa dla małych i średnich integratorów IT. – Przynależność do niej pozwoli im zaistnieć na rynku lokalnych przetargów i projektów informatycznych, które do tej pory były dla nich niedostępne – m.in.: w sektorze administracji publicznej, edukacji, ochrony zdrowia, bankowym oraz w służbach mundurowych – wyjaśnia Andrzej Przybyło, Prezes AB. Dodaje, że Optimus będzie też bezpośrednio startował w przetargach, oferując sprzęt zarówno własnej produkcji, jak i dostawców zewnętrznych.
O przejęciu Optimusa przez Grupę AB bardzo pozytywnie wypowiada się również sam twórca jego potęgi. – Cieszę się więc że marka trafiła pod skrzydła tak uznanej i wiarygodnej spółki jak AB. Mam nadzieję, że rozwój Optimusa w strukturach Grupy AB będzie dużym sukcesem – mówi Roman Kluska.
Zgodnie z założeniami zarządu AB, Optimus ma jeszcze w tym roku rozpocząć produkcję oraz wystartować w pierwszych przetargach.