100 mln zł na rozwój dla lidera rynku dystrybucji IT w regionie

AB, największy w Europie Środkowo-Wschodniej dystrybutor IT i elektroniki użytkowej, zakończył sukcesem program emisji niezabezpieczonych obligacji kuponowych o wartości nominalnej 100 mln zł. Transakcja została już rozliczona, a nabywcami papierów zostały instytucje finansowe. Oprocentowanie obligacji jest zmienne, oparte o stopę WIBOR. Co istotne, są to papiery aż pięcioletnie, co potwierdza fakt wejścia AB do grona największych i najstabilniejszych emitentów.

Bardzo duży popyt na nasze obligacje, przewyższający o ponad 60% ich pulę, potwierdza zaufanie inwestorów wobec naszej strategii rozwoju. Atrakcyjne oprocentowanie składanych ofert sprawiło, że już w pierwszym podejściu przeprowadziliśmy cały program emisji obligacjikomentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.

Zdywersyfikowaliśmy strukturę finansowania, która do tej pory była oparta o krótkoterminowe kredyty bankowe. Dzięki obligacjom pozyskaliśmy stabilne finansowanie na wyraźnie dłuższy okres. Bezpieczeństwo finansowe jest wpisane w strategię rozwoju Grupy AB, a przeprowadzona emisja obligacji zabezpiecza nasze plany finansowe na najbliższe lata dodaje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB S.A.

Większość pozyskanych środków z emisji obligacji – 55 mln zł – AB przeznaczy na zasilenie kapitału obrotowego i powiększenie portfolio produktowego. Natomiast 45 mln zł zostanie przeznaczone na sfinansowanie inwestycji w nowoczesne centrum dystrybucyjne w Magnicach pod Wrocławiem, które znajduje się w trakcie budowy (planowane zakończenie z końcem I poł. 2015 r.). Zapewni ono wzrost kompetencji i możliwości biznesowych Grupy AB w zakresie logistyki. Centrum to będzie jednym z najnowocześniejszych w regionie. Budżet całej inwestycji, wraz z zakupem gruntu, ma wartość 103 mln zł, z czego dotacje przekroczą 24 mln zł. Nowe centrum dystrybucyjne to obiekt o łącznej powierzchni 27 tys. mkw. Nowe centrum znacząco zwiększy parametry i moce logistyczne grupy AB: kubatura magazynu będzie większa od obecnego ponad 5-krotnie, a wydajność dziennej liczby wysyłek wzrośnie nawet do 120 tys. paczek.

Jako największy dystrybutor sprzętu IT w regionie Europy Środkowo-Wschodniej inwestujemy w rozwój i zwiększanie marż poprzez poszerzanie asortymentu produktowego i optymalizację procesów biznesowych. Dzięki temu nasze przewagi konkurencyjne powinny stać się jeszcze większemówi Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.

Grupa AB jest numerem jeden wśród dystrybutorów oraz dostawców rozwiązań e-commerce w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Działalność handlowa Grupy AB obejmuje obecnie przede wszystkim dystrybucję szerokiego spektrum towarów z zakresu sprzętu, komponentów, akcesoriów oraz urządzeń peryferyjnych z szeroko pojętego sektora IT i elektroniki użytkowej. Od 2011 roku AB jest jedynym w Polsce, Czechach i na Słowacji broadline’owym dystrybutorem laptopów, iPodów i iPadów prestiżowej marki Apple. Dzięki unikalności kompetencji biznesowych, Grupa AB została wybrana w 2014 roku również autoryzowanym dystrybutorem smartfonów Apple (linia iPhone) w Polsce, Czechach i na Słowacji. Komplementarnie Grupa oferuje kompleksowe usługi logistyczne, szkolenia oraz pełną obsługę sklepów internetowych. AB zapewnia klientom kompleksowe rozwiązania technologiczne z zakresu e-commerce zupełnie za darmo, np. platformę do prowadzenia sprzedaży przez internet (B2C i B2B) czy mechanizmy integracyjne z systemem informatycznym AB. Dla klientów prowadzących działalność e-commerce AB oferuje usługę dropshipping – partner handlowy AB może wysłać do swojego klienta towar bezpośrednio z magazynu AB. Aż około 90% transakcji Grupy AB zawieranych jest też przez platformę www.abonline.pl. To efekt śledzenia trendów i wdrażania najlepszych oraz najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie e-commerce.

Strategia Grupy AB zakłada również stopniowe rozwijanie sprzedaży towarów spoza sektora nowoczesnych technologii IT. Proces ten intensyfikowany jest od kilku kwartałów w zakresie sprzętu RTV/AGD oraz oświetlenia LED, a także zabawek. Rozpoczęcie dystrybucji zabawek przez Grupę AB nastąpiło w IV kwartale 2013 r. dzięki przejęciu przez AB spółki Rekman, jednego z wiodących dystrybutorów zabawek w Polsce, posiadającego najszerszą ofertę w tym zakresie.

Wymienione trzy grupy produktów są naszym zdaniem bardzo perspektywiczne i pozwalają uzyskiwać wyższe marże niż w zakresie dystrybucji standardowego asortymentu IT. W związku z tym oferta Grupy AB w tym zakresie będzie rozwijana. Jednocześnie spodziewana ponadprzeciętna dynamika wzrostu sprzedaży asortymentu spoza sektora IT jest związana z efektami synergii i posiadanym know-how w ramach Grupy AB, które obejmują obszary m.in. logistyki i finansowania, uważane za jedne z głównych barier rozwoju konkurencyjnych podmiotów w poszczególnych segmentach rynkowych wyjaśnia Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.

Grupa AB zwiększa sprzedaż zarówno w zakresie marek własnych (Optimus, TB Touch, TB Clean, TB Energy i TB Print), jak również  w zakresie marek handlowych innych podmiotów gospodarczych. Łącznie w stałej ofercie Grupy znajduje się ponad 70 tys. towarów 700 światowych marek, w tym m.in. Acer, Apple, ASUS, Benq, Bosch-Siemens, Canon, Dell, Epson, Gigabyte, Hewlett-Packard, HTC, IBM, Intel, JVC, Kaspersky, LG, Lenovo, Logitech, Microsoft, Panasonic, Philips, Samsung, Seagate, Sony, Sharp, Toshiba, Tomtom, Western Digital, Xerox. To największa oferta produktowa w regionie. Największa w regionie jest również baza klientów Grupy AB – aż 16 tys. stałych partnerów handlowych.

Strategia grupy AB zakłada rozwój sprzedaży zarówno w segmencie corporate reseller (najwięksi integratorzy), jak również w segmencie dystrybucji do sprzedawców detalicznych (np. sieci sklepów wielkopowierzchniowych czy mniejsi przedsiębiorcy). Grupa AB kładzie również nacisk na budowę rozwiązań i wsparcie klientów w zakresie przejścia z rozwiązań tradycyjnych na e-commerce.

Istotną przewagą konkurencyjną Grupy AB, ważną także dla inwestorów, jest z pewnością umiejętność elastycznego dostosowywania strategii rozwoju do zmieniającego się otoczenia rynkowego i konkurencyjnego podkreśla Prezes Andrzej Przybyło.

W trakcie trzech kwartałów roku finansowego 2013/2014 (czerwiec 2013 – marzec 2014) Grupa AB zanotowała 4,24 mld przychodów ze sprzedaży (+3% rok do roku), 65,4 mln zł zysku operacyjnego (+30% rdr) oraz 44,9 mln zł zysku netto (+39% rdr). Raport okresowy za cały rok finansowy (wraz z okresem kwiecień 2014 – czerwiec 2014) spółka opublikuje 18 września br.