Grupa AB: lider rynku dystrybucji IT rośnie również w nowych branżach
- Wysokie dynamiki wyników finansowych w FY2013/2014: EBITDA +29% rdr, zysk netto +37,5%
- Zrównoważony wzrost wszystkich głównych obszarów biznesowych, umocnienie na pozycji numer 1 w regionie CEE
- Nowe sieci franczyzowe Optimus (integratorzy), Digimax (rozwiązania mobilne, smart home) i Kakto (AGD/RTV), dynamiczny rozwój e-commerce
- Katalizatorami dalszego wzrostu w kolejnych okresach silny core business (IT), rozwój e-commerce i sieci franczyzowych, rynek zabawek i AGD, marki własne.
Grupa AB, największy dystrybutor IT w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała w roku finansowym 2013/2014 (zakończył się w czerwcu br.) wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu rok do roku o 6%, do 5,8 mld zł. Pozwoliło to na wygenerowanie 96 mln zł wyniku EBITDA (+29% rdr) oraz 57,3 mln zł zysku netto (+37,5% rdr). Z najszerszą ofertą produktową 700 światowych marek i aż 16 tys. stałych partnerów handlowych Grupa AB umacnia się na pozycji regionalnego lidera.
– Osiągamy sukcesy dzięki byciu blisko klienta, zrozumieniu jego potrzeb i ich zaspokajaniu z zastosowaniem unikalnych rozwiązań biznesowych, IT i logistycznych. Potrafimy do tego zarabiać za granicą, gdzie w ramach Grupy Kapitałowej AB jesteśmy obecni w Czechach i na Słowacji. Zaczęliśmy już zbierać owoce naszych inwestycji i pracy, widzimy przed sobą jeszcze wiele możliwości biznesowych do wykorzystania – podkreśla Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.
– Rozwój Grupy AB jest stabilny i zrównoważony. Do najwyższych w historii wyników finansowych, jakie osiągnęliśmy w minionym roku finansowym, przyczynił się zarówno rozwój w segmencie integratorów, jak również w zakresie sieci franczyzowych (m.in. Alsen w Polsce, Comfor, Premio i Triline na rynku czeskim i słowackim), znaczne wzrosty w zakresie działalności e-commerce, wzrosty odnotowane w nowych kierunkach rozwoju, tj. AGD/RTV i realizacja przychodów z nowych umów dystrybucyjnych, w tym z prestiżowych kontraktów z Apple – dodaje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.
Bezpieczny wzrost
Rentowność kapitałów własnych (ROE) Grupy AB wzrosła w ujęciu rdr na koniec czerwca br. z 9,9% do 12,35%, a rentowność kapitału pracującego z 9,11% do 11,62%. Wskaźnik płynności bieżącej wzrósł do blisko 1,4, przy jednoczesnej poprawie cyklu konwersji gotówki. Spadły wskaźniki zadłużenia, w tym bardzo wyraźnie wskaźniki zadłużenia finansowego netto wobec wyniku EBITDA (z 2,6 do 1,6) oraz wskaźnik ogólnego zadłużenia do 63%. Jednocześnie wskaźnik kosztów sprzedaży, ogólnych i administracyjnych (S&GA) utrzymuje się poniżej 3%.
– Nasze wskaźniki zadłużenia i kosztów są na najniższym poziomie w branży, co daje gwarancję wysokiego poziomu bezpieczeństwa operacyjnego i finansowego. Wygenerowane coraz wyższe wyniki na poziomie netto wraz z bezpieczeństwem w zakresie ryzyka walutowego i kredytowego dają silną rękojmię do dalszego wzrostu wypracowywanych wyników finansowych – komentuje Grzegorz Ochędzan.
– W zakończonym roku finansowym nasze przepływy operacyjne miały wartość o 72 mln zł wyższą niż rok wcześniej. Dzięki temu nasza siła finansowa zdecydowanie rośnie – dodaje.
Pozyskanie przez AB w lipcu br. finansowania obligacyjnego o wartości 100 mln zł aż na 5 lat, bez zabezpieczeń, pozwala na dywersyfikację źródeł finansowania wobec krótkoterminowych kredytów bankowych.
– Potwierdza to ogromne zaufanie instytucji finansowych do spółki i jej wizji rozwoju, jakie wypracowaliśmy w ostatnich kwartałach i latach – podkreśla Prezes Przybyło.
Przewaga w unikalnych rozwiązaniach
Wykorzystując kompetencje i umiejętności w zarządzaniu sieciami franczyzowymi, w minionym roku finansowym Grupa AB utworzyła trzy sieci w nowych branżach, rozszerzając dotychczasowe portfolio franczyzowe (IT), składające się z sieci Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy). Łączna skala działania wszystkich zarządzanych sieci to obecnie ponad 1,3 tys. punktów sprzedaży, które stanowią duży kanał lojalnych partnerów handlowych. Nowe sieci to w Polsce Optimus (integratorzy) i Kakto (AGD/RTV), a w Czechach i na Słowacji – Digimax (rozwiązania mobilne i smart home).
– Sieć Kakto rozpoczęła działalność zaledwie w czerwcu tego roku, a już funkcjonują w jej ramach 83 punkty sprzedaży. Nasza sprzedaż do partnerów, którzy przystąpili do sieci, podwoiła się. Dlatego rozwijamy tę sieć i planujemy, iż do połowy roku 2015 sieć Kakto będzie liczyła już 150 punktów. Jeśli chodzi o Optimusa, to przed rokiem, kiedy startowaliśmy, obiecaliśmy w ciągu roku zbudowanie sieci 50 partnerów. Z przyjemnością informuję, iż przekroczyliśmy plany i posiadamy już 59 partnerów, a sieć ta w dalszym ciągu dynamicznie się rozwija – komentuje Andrzej Przybyło.
Wysokie wzrosty Grupa AB notuje również w zakresie działalności e-commerce. W minionym kwartale w ujęciu rok do roku nastąpiło znaczne zwiększenie liczby zamówień z wykorzystaniem bramki XML, obrotów partnerów i liczby zamówień składanych przez moduł ułatwiający sprzedaż na Allegro. Możliwości działalności e-commerce zwielokrotni nowe centrum logistyczne w podwrocławskich Magnicach, którego budowa idzie zgodnie z planem – oddanie do użytkowania planowane jest już na maj przyszłego roku. Kubatura magazynu będzie większa od obecnego ponad 5-krotnie, zdolności w zakresie obsługi liczby indeksów towarowych odnotuje 4-krotny wzrost, a wydajność dziennej liczby wysyłek wzrośnie do 120 tys. paczek. To ważne, gdyż dynamicznie rośnie popyt np. na usługę dropshippingu (+58% rdr w minionym kwartale).
– Niezmiernie istotne jest to, że to AB wypracowuje najnowocześniejsze i najbardziej kompleksowe rozwiązania e-commerce dla partnerów (IT, logistyka), budując w ten sposób mocne przewagi konkurencyjne. Biorąc pod uwagę, że sprzedaż internetowa w Polsce rozwija się w szybkim tempie i stanowi wciąż zaledwie 2,8% sprzedaży detalicznej (średnia w Europie 7,2%), spodziewamy się mocnego przełożenia naszej wiodącej pozycji w tym zakresie na wyniki finansowe – wyjaśnia Grzegorz Ochędzan.
Szeroka baza dalszych wzrostów
Oprócz rozwoju szerokiego spektrum dystrybucji IT (core business), w kolejnych okresach – dzięki wykorzystaniu swojego know-how oraz siły operacyjnej i finansowej do rozwoju kolejnych obszarów biznesowych – można spodziewać się rosnącego pozytywnego wkładu do wyników Grupy AB, w szczególności w zakresie marży, zarówno po sieciach franczyzowych i działalności e-commerce, gdzie partnerzy AB wspierani są poprzez rozwiązania techniczne, logistyczne i finansowe, jak również po rozwoju marek własnych (TB, Triline, Optimus) oraz przejętej we wrześniu 2013 roku spółki Rekman (wiodący dystrybutor zabawek w Polsce).
– Rekman jest już przygotowany do mocnego wzrostu skali działalności dzięki wzmocnieniu i optymalizacji zarówno struktur sprzedażowych i logistyki, jak również poprzez zwiększenie portfolio produktowego aż o 8 tys. indeksów. Rekman rozwija się zgodnie z założeniami – mówi Grzegorz Ochędzan.