Ponad 2 mld zł kwartalnych przychodów pierwszy raz w historii Grupy AB

Grupa AB utrzymuje najwyższy w historii poziom wielokierunkowej aktywności i przekracza złożone obietnice w zakresie tempa rozwoju dystrybucji IT oraz obszarów spoza core-business.

  •     Wzrost wyników finansowych w FQ2: przychody +27% rdr, EBITDA +17% rdr, zysk netto +21% rdr
  •     Rekordowy rok 2014: 6,4 mld zł przychodów, 104 mln zł EBITDA, 64 mln zł zysku netto
  •     Umocnienie na pozycji nr 1 w dystrybucji IT w CEE, silna pozycja w AGD/RTV w Polsce
  •     Dynamiczny wzrost franczyzy: o 25% rdr, do 1,5 tys. POS (największa sieć w regionie)
  •     Budowane centrum logistyczne: uwolnienie potencjału wartości dodanej w e-commerce

Grupa AB, największy dystrybutor IT w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała w okresie październik-grudzień 2014 roku (drugi kwartał roku finansowego 2014/2015) wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu rok do roku o 27%, do blisko 2,1 mld zł. To pierwszy kwartał w 25-letniej historii spółki, w którym została przekroczona bariera 2 mld zł skonsolidowanej sprzedaży. Pozwoliło to na wygenerowanie 39,2 mln zł wyniku EBITDA (+17% rdr) oraz 25,6 mln zł zysku netto (+21% rdr). W okresie czterech kwartałów 2014 roku Grupa AB zanotowała rekordowe 6,44 mld zł skonsolidowanych przychodów (+16% rdr), 103,7 mln zł wyniku EBITDA (+21% rdr) i 63,7 mln zł zysku netto (+28% rdr). Rok 2014 był pierwszym w historii, kiedy wypracowany wynik EBITDA był już 9-cyfrowy.

Jednocześnie konsekwentnie zwiększamy wskaźniki płynności, które znajdują się na bardzo wysokich poziomach (np. wskaźnik płynności bieżącej to 1,4). Pomimo że nasze wskaźniki zadłużenia netto do EBITDA są bezpieczne, nadal je zmniejszamy. Podobnie spada wartość cyklu konwersji gotówki. Rok 2014 był kolejnym rokiem, w którym pomimo dynamicznego rozwoju skali działania, wygenerowaliśmy dodatnie przepływy finansowe z działalności operacyjnej. Wypłaciliśmy również w styczniu dywidendę. To wszystko pokazuje, jak dużą siłę finansową zbudowała Grupa AB – komentuje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Z najszerszą ofertą produktową 1,3 tys. światowych marek, 95 tys. indeksów produktowych i aż ponad 16 tys. stałych partnerów handlowych Grupa AB umacnia się na pozycji lidera w Europie Środkowo-Wschodniej.

Jesteśmy numerem jeden we wszystkich głównych kategoriach rynku IT, notując z reguły znacznie większe wzrosty sprzedaży niż dana kategoria.Podpisujemy wciąż nowe kontrakty dystrybucyjne, wsłuchujemy się w potrzeby klientów, kreujemy innowacyjne rozwiązania i optymalizujemy procesy biznesowe. Stawiamy i będziemy nadal stawiać na zrównoważony, wielokierunkowy rozwój ze szczególnie mocnym nastawieniem na generowanie wartości dodanej w dystrybucji – mówi Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.

Grupa AB notuje istotne wzrosty sprzedaży m.in. w segmencie integratorów, w zakresie sieci franczyzowych, działalności e-commerce, a także w nowych kierunkach rozwoju jak AGD/RTV i zabawki. Nie bez znaczenia jest prestiżowy kontrakt z Apple. Należy podkreślić zrównoważony rozwój we wszystkich realizowanych kierunkach działalności.

– Sukces debiutującego w październiku smartfona  iPhone 6 w Polsce, Czechach i na Słowacji stał się naszym sukcesem. Tym bardziej, że Grupa AB jest w tych krajach jedynym broadline’owym dystrybutorem produktów Apple, także iPodów, iPadów i komputerów Mac – mówi Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB SA.

Czwarty kwartał 2014 roku był również okresem intensywnej rozbudowy sieci franczyzowych, jakimi zarządza Grupa AB. W ich ramach funkcjonuje już aż 1510 punktów, o 25% więcej niż przed rokiem. To największa sieć franczyzowa w regionie CEE i duży, szybko rosnący kanał sprzedaży poprzez lojalnych partnerów handlowych do klientów końcowych. Na szczególną uwagę zasługuje sieć Kakto, specjalizująca się w asortymencie AGD i RTV. Wystartowała zaledwie w czerwcu 2014 roku, a posiada już 133 punkty sprzedaży w całej Polsce.

Mocne wejście Grupy AB w segment dystrybucji AGD i perspektywy dalszego wzrostu to jeden z powodów, dla których zdecydowaliśmy o budowie nowego, nowoczesnego centrum logistycznego. Ogólny wzrost skali działania Grupy AB jest tu oczywiście również ważny. Przede wszystkim chodzi jednak o bardzo mocny wzrost sprzedaży internetowej i potencjał, jaki widzimy w zakresie oferowania usług logistycznych dla naszych partnerów handlowych – komentuje Prezes Andrzej Przybyło.

Już pod koniec maja br. ma zostać oddane do użytku centrum logistyczne Grupy AB w podwrocławskich Magnicach, którego zdolności w zakresie wysyłanych codziennie paczek wzrosną 4-krotnie względem wydajności obecnego magazynu. Tymczasem w czwartym kwartale 2014 roku zamówienia na usługę dropshippingu (dostawa z magazynu AB wprost do klienta detalicznego, który jest klientem partnera handlowego Grupy AB) wzrosły aż o 25% rdr.

Po przeniesieniu działalności operacyjnej do magazynu w Magnicach nowe moce logistyczne i nowa jakość automatyki magazynowej pozwolą na znaczące rozwinięcie sprzedaży pełnego zakresu usług logistycznych w e-commerce, oczywiście nie tylko dla segmentu IT – podkreśla Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB SA.

 

***

Grupa AB znajduje się w gronie 10 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest numerem jeden w Europie Środkowo-Wschodniej. Prowadzi działalność w Polsce, Czechach i na Słowacji, oferując ponad 95 tys. produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii, do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Rozwija sprzedaż AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce.

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto (AGD/RTV – Polska) i Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja).

W roku finansowym 2013/2014 (zakończył się 30.06.2014) Grupa AB zanotowała 5,8 mld PLN przychodów (+6% rdr), 96,0 mln PLN wyniku EBITDA (+29% rdr) i 57,3 mln PLN zysku netto (+37,5% rdr).

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.