Grupa AB zwiększa rentowność sprzedaży, uruchomione nowe centrum dystrybucyjne

Podczas ostatniego kwartału na rynku dystrybucji IT Grupa AB wykorzystała swoje przewagi konkurencyjne, umacniając się na pozycji numer jeden w regionie CEE oraz zwiększając marżowość sprzedaży. Zakończony właśnie rok finansowy 2014/2015 był rekordowy pod względem uzyskanych rezultatów, a obligacje na rozwój biznesu w Czechach, nowe dystrybucje i ukończenie budowy nowego centrum logistycznego w Magnicach to istotne impulsy prowzrostowe w kolejnych kwartałach i latach.

 

Podsumowanie rezultatów finansowych  2Q2015: 

 

Podsumowanie rezultatów finansowych 2Q2015 - AB S.A.

 

Grupa AB, największy dystrybutor IT w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała w okresie kwiecień-czerwiec 2015 roku (czwarty kwartał roku finansowego 2014/2015) prawie 1,6 mld zł przychodów. Wynik EBITDA wzrósł o 6,5%, do 24,6 mln zł, a zysk netto – o 14,3%, do 14,2 mln zł. W całym roku finansowym 2014/2015 Grupa AB zanotowała rekordowe wyniki finansowe: prawie 6,8 mld zł przychodów (+18% rdr), 108,4 mln zł wyniku EBITDA (+13% rdr) oraz 68,4 mln zł zysku netto (+19% rdr). Co więcej, Grupa AB utrzymuje wysoki poziom dodatnich przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej (ponad 61 mln zł).

 

– Mamy także wysokie wskaźniki płynności, bezpieczne zadłużenie, skutecznie zarządzamy cyklem konwersji gotówki. Warto też pamiętać, iż w styczniu wypłaciliśmy po raz pierwszy dywidendę, a nasza pozycja gotówka jest silna. To sprawia, że wykorzystujemy wszystkie rynkowe szanse – powiedział Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

 

W minionym kwartale, który dla rynku dystrybucji IT w Polsce nie był łatwy, pokazaliśmy naszą siłę operacyjną. Jednocześnie zanotowaliśmy wzrosty sprzedaży w Czechach i na Słowacji. W kolejnych kwartałach będziemy nadal wykorzystywać nasze przewagi rynkowe, aby wykorzystywać szanse biznesowe i maksymalizować realizowane wyniki finansowe – powiedział Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.

 

Impulsem wzrostowym dla działalności Grupy AB na rynku czeskim jest 70 mln zł z 5-letnich niezabezpieczonych obligacji w celu zmiany struktury długu, jakie zostały objęte przez inwestorów finansowych w lipcu br. (w sierpniu 2014 r. 100 mln zł w analogiczny sposób zostało pozyskane dla biznesu w Polsce).

 

Istotne znaczenie dla biznesu Grupy AB w regionie CEE mają nowe dystrybucje, rozszerzające portfolio produktowe oraz dynamiczny rozwój sieci franczyzowej, największej w regionie. Liczy ona już blisko 1,6 tys. punktów (+20% rdr). Dużym sukcesem okazują się najmłodsze sieci – Kakto (RTV/AGD) i Digimax (telco), które rozpoczęły działalność  w zakończonym roku finansowym. Także Wyspa Szkrabów (zabawki), która wystartowała zaledwie w maju br. notuje dynamiczny rozwój.

 

Zależna spółka Rekman, przejęta przed dwoma laty, została już zintegrowana z Grupą AB, przyjęła jej standardy i korzysta z jej siły finansowej oraz operacyjnej. Rekman jest już dobrze przygotowany do obsługi szczytu sprzedaży w IV kw. (rynek zabawek warty jest około 2,5 mld zł).

 

Zarówno RTV/AGD, jak i zabawki, to obszary, gdzie notujemy wyższe marże niż w naszym podstawowym obszarze, czyli IT. Grupa AB jest niezwykle efektywnym dystrybutorem towarów, który systematycznie rozszerza portfolio oferowanych grup produktowych – powiedział Prezes Andrzej Przybyło.

 

W kolejnych latach duże znaczenie dla dynamicznego rozwoju skali biznesu Grupy AB będzie miało ukończone już nowe centrum logistyczne w podwrocławskich Magnicach. Jego koszt to ponad 100 mln zł, z czego 24,5 mln zł to dofinansowanie UE. Obecnie trwa płynny proces migracji operacji z dotychczasowego centrum dystrybucyjnego, zlokalizowanego we Wrocławiu. Nowy obiekt, który posiada dodatkowo możliwości rozbudowy, jest wielokrotnie większy niż dotychczasowy.

 

Centrum w Magnicach to już pracujące aktywo. Pozwoli nam zarówno na dalszy wzrost przychodów, jak również marż – powiedział Prezes Przybyło.

 

Podkreślił, iż Grupa AB wsłuchuje się w potrzeby klientów i kreuje innowacyjne rozwiązania – w tym w zakresie e-commerce. Stawia również na zrównoważony, wielokierunkowy rozwój ze szczególnie mocnym nastawieniem na generowanie wartości dodanej w dystrybucji.