Q1 2016 w Grupie AB: dywersyfikacja biznesu i konsekwencja w działaniu kluczowymi czynnikami umocnienia na pozycji rynkowego lidera
- Kontynuacja długoterminowego trendu wzrostu udziałów rynkowych, umocnienie pozycji lidera rynkowego dystrybucji IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej;
- Istotny spadek zadłużenia, najlepsza efektywność biznesowa w branży;
- Segment zabawek z wysokimi wzrostami organicznymi;
- Po uruchomieniu nowego centrum dystrybucyjnego AB w pełni gotowe na wykorzystanie dynamicznego wzrostu wartości rynku e-commerce.
Podsumowanie rezultatów finansowych Q1 2016:
mln PLN | mln PLN* | Zmiana rdr* | |
Przychody | 1.706,8 | 1.706,8 | +0,9% |
EBITDA | 24,8 | 25,7 | +5,2% |
Zysk netto | 12,4 | 13,4 | -0,9% |
Aktywa | 1.818 | +25,1% | |
Kapitały własne | 572,5 | +14,6% |
(*) Wartości skorygowane o koszty migracji centrum logistycznego (charakter przejściowy)
Grupa AB, największy dystrybutor IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała w okresie styczeń-marzec 2016 roku (trzeci kwartał roku finansowego 2015/2016) ponad 1,7 mld PLN przychodów, potwierdzając bardzo mocną pozycję rynkową i słuszność długoterminowej strategii rozwoju, która ujawnia się w szczególności w wymagającym, mniej przewidywalnym otoczeniu rynkowym. Wynik EBITDA, po skorygowaniu o przypadające na ten okres koszty migracji do centrum logistycznego w Magnicach (zdarzenie o charakterze przejściowym), wzrósł szacunkowo o 5,2% rdr, do 25,7 mln PLN. Analogicznie skorygowany zysk netto to 13,4 mln PLN. Porównywalność wyników finansowych rok do roku zaburza dodatkowo rozpoczęcie naliczania w IV kw. 2015 r. amortyzacji nowego centrum dystrybucyjnego (ok. 1 mln PLN/kwartał) oraz ponoszenie kosztów finansowania nowej inwestycji.
– Statystycznie już co trzeci produkt z branży IT, przykładowo notebook, komputer stacjonarny czy procesor kupowany w Polsce, Czechach czy na Słowacji przeszedł przez magazyn Grupy AB, a nasza skala biznesu to 7 mld PLN rocznie. Dostarczamy produkty do ponad 30 krajów, gdzie rozwijamy sprzedaż dzięki zdrowym relacjom z klientami, efektywności operacyjnej, budowanemu przez ponad 25 lat know-how, inwestycjom w innowacje, wiodącej pozycji w zakresie rozwiązań e-commerce oraz najszerszemu portfolio produktowemu (96 tys. produktów), jakie znajduje się realnie u nas w magazynach, dostępnych od ręki, a nie tylko w ofercie – powiedział Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.
– Wyniki minionego kwartału potwierdzają siłę biznesową i finansową Grupy AB. Utrzymujemy bardzo wysoką rentowność na tle branży i zmniejszamy zadłużenie. W I kw. 2016 r. wartość długu netto Grupy AB spadła o aż 75 mln PLN, czyli ponad 17% wobec stanu na koniec grudnia 2015 roku. Co więcej, nasze zadłużenie jest bezpieczne i zdywersyfikowane, w istotnej części opiera się o długoterminowe obligacje – dodał Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.
Grupa AB, jako wiodący podmiot na rynku dystrybucji IT w CEE, jest wybierana jako partner regionalny w prestiżowych kontraktach, jak w przypadku Apple i Microsoftu, a także ma możliwość rozwijania na dużą skalę korzystnej dla obu stron współpracy z takimi globalnymi gigantami jak HP czy Lenovo. W I kw. 2016 roku Grupa AB podpisała nowe lub rozszerzyła dotychczasowe umowy dystrybucyjne z m.in. OKI (drukarki i materiały eksploatacyjne), Huawei (akcesoria telekomowe), Trust (akcesoria dla graczy), Kaspersky (subskrypcje oprogramowania), Sophos (urządzenia security IT).
Grupa AB inicjuje i rozwija projekty biznesowe o skali krajowej, jak również europejskiej. Jest aktywna we wszystkich kanałach, oferując najszerszy wybór produktów i najlepsze rozwiązania e-commerce, zarządzając dodatkowo największą w regionie CEE siecią franczyzową (1,6 tys. punktów sprzedaży). Dzięki skutecznej dywersyfikacji biznesowej, Grupa AB jest wiodącym graczem w Polsce, Czechach i na Słowacji w zakresie asortymentu ‘telekom’ (akcesoria, nawigacje, telefonia stacjonarna, telefonia komórkowa, smartfony), w zakresie asortymentu fotograficznego oraz w zakresie IT. Grupa AB buduje silną pozycję w segmencie dystrybucji zabawek (wzrost o 48% rdr) oraz RTV/AGD (wzrost o 25% rdr), a także wzmacnia udział w zakresie produktów zaawansowanych (serwery i storage, digital signage, bezpieczeństwo, oprogramowanie, sieci, zasilanie).
– Segment digital signage Grupy AB wzrósł wartościowo rok do roku o 30%. Posiadamy kompleksową ofertę i wykwalifikowany zespół ekspertów, w tym najwyższej klasy inżynierów. Projekty realizujemy wyłącznie we współpracy z naszymi partnerami handlowymi, a wśród kluczowych docelowych klientów znajdują się duże przedsiębiorstwa z branży paliwowej, handlowej czy gastronomicznej.. Digital signage to tylko jeden z wielu ciekawych i perspektywicznych obszarów zaawansowanej kompetencyjnie działalności Grupy AB – podkreślił Prezes Andrzej Przybyło.
Grupie AB udaje się również niezwykle dynamicznie rozwijać działalność w relatywnie nowych obszarach dystrybucyjnych, gdzie zbudowała już niezbędne struktury i zdobyła potrzebne know-how. Dobrym przykładem jest segment zabawek (spółka zależna Rekman).
– W IV kwartale 2015 roku spółka zanotowała spektakularne wzrosty przychodów i zysków, bardzo udany był również I kwartał br. Widzimy także możliwości dynamicznego wzrostu w kolejnych kwartałach. Oczywiście, dystrybucja tego asortymentu jeszcze niezbyt dużo waży w obrotach Grupy AB, ale w kolejnych okresach będzie z pewnością bardziej widoczna w publikowanych zyskach – podkreślił Prezes Andrzej Przybyło.
W najbliższych latach spodziewany jest wzrost rynku e-commerce w Europie, a szczególnie silnie w regionie CEE. W samej Polsce można oczekiwać wzrostu wartości e-handlu z obecnych około 32 mld PLN do około 81 mld PLN za kilka lat.
– Oczekujemy nowego rozdania na rynku obsługi dystrybucyjnej handlu internetowego. Wygrają tylko przygotowani do zaoferowania sklepom internetowym pełnej obsługi dystrybucyjnej, np. dropshippingu. Dzięki otwartemu już oficjalnie Centrum Dystrybucyjnemu Grupy AB w Magnicach, Grupa AB wykorzystuje najnowocześniejsze technologie i jest przygotowana na wykorzystanie szansy, jaką niosą ze sobą postępujące zmiany w strukturze kanałów handlu detalicznego – podkreślił Prezes Andrzej Przybyło.
10 maja 2016 roku Grupa AB uroczyście otworzyła największą w swojej historii inwestycję – Centrum Dystrybucyjne
w Magnicach pod Wrocławiem. Obiekt ma powierzchnię 4 pełnowymiarowych boisk piłkarskich, a jego kubatura jest 2 razy większa niż Hali Stulecia. Na tę inwestycję Grupa AB przeznaczyła blisko 129 mln zł, a projekt został doceniony za innowacyjność, dzięki czemu uzyskał 24,3 mln zł dofinansowania UE. Zastosowane systemy magazynowe i wysyłkowe są najnowocześniejszymi obecnie dostępnymi rozwiązaniami i w całości spełniają wymogi najbardziej wymagających rynków, jak e-commerce, rynek przetargów czy rynek sieci detalicznych. Centrum jest zlokalizowane tuż przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i DK 8 oraz niedaleko autostrady A4. Dlatego możliwa jest sprawna i szybka dystrybucja w całej Europie. Grupa AB obsługuje klientów e-commerce już w 22 krajach, a jej sieć partnerów handlowych jest największa w regionie CEE – ponad 16 tys. podmiotów.
W Centrum Dystrybucyjnym Grupy AB w Magnicach znajduje się 16 km półek, a transport odbywa się po ponad 5 km przenośników rolkowych. To jednocześnie największa wielopoziomowa konstrukcja magazynową w regionie CEE ze zdolnością do wysyłki nawet 120 tys. paczek na dobę.
– Konsekwentnie zbudowaliśmy silne fundamenty i know-how, aby w kolejnych latach równie szybko rosnąć na europejskim rynku dystrybucji. Działka w Magnicach zabudowana jest dopiero w 35%, a kubatura nowego magazynu już teraz jest 5 razy większa od używanego dotychczas obiektu we Wrocławiu. Biorąc pod uwagę również najwydajniejszą automatykę magazynową, nowe Centrum Dystrybucyjne daje Grupie AB wiele możliwości dynamicznego wzrostu – powiedział Prezes Andrzej Przybyło.