Grupa AB konsekwentnie realizuje strategię zdywersyfikowanego rozwoju

  • Mocna pozycja nr 1 na rynku w Polsce i w całym regionie CEE; solidne zyski, bezpieczne wskaźniki finansowe, najniższe w branży koszty SG&A wypracowane w otoczeniu wymagających warunków rynkowych;
  • Dynamiczny rozwój projektów, które Grupa AB konsekwentnie rozwija: wzrosty o ponad 20% rdr w segmentach RTV/AGD, Digital Signage, Cloud – dystrybucja oprogramowania w chmurze; wzrost obrotów w oparciu o narzędzia e-commerce i wykorzystanie automatyzacji procesów logistycznych;
  • Sukces sprzedaży oferty produktowej dedykowanej dla graczy – projekt gaming(+107% rdr w PL, +62% rdr w CZ/SK); konsekwentny rozwój sieci franczyzowej X-Play w Czechach (146 POS) oraz ekspansja na rynku słowackim.

W trzecim kwartale roku finansowego 2017/2018, tożsamym z pierwszym kwartałem kalendarzowym roku 2018, Grupa AB zanotowała stabilne rok do roku przychody ze sprzedaży o wartości 1,8 mld PLN. Wynik EBITDA miał wartość 21,6 mln PLN, a zysk netto to ponad 10 mln PLN przy jednoczesnym ruchu podstawowych wskaźników zadłużenia do strefy konserwatywnej struktury finansowania – wskaźnik zadłużenia ogółem oraz wskaźnik zadłużenia finansowego netto do kapitałów własnych poprawiły się o 5 pkt. proc., do odpowiednio 62% i 49%. W czterech ostatnich kwartałach narastająco Grupa AB wypracowała 109 mln PLN wyniku EBITDA i 62 mln PLN zysku netto przy ponad 8,4 mld PLN przychodów ze sprzedaży.

W pierwszym kwartale pokazaliśmy siłę operacyjną na tle rynku dystrybucji IT oraz dynamicznie rozwijaliśmy nowe projekty. Wyniki pierwszego kwartału roku 2018 pokazują, że w każdych warunkach potrafimy generować dobre zyski w oparciu o mocny bilans – zdrowe zapasy, bezpieczne należności i optymalne finansowanie oraz bardzo dobre ratingi w bankach i instytucjach ubezpieczeniowych. Potrafimy także w praktyce realizować strategię rozwoju z wpisanym w nią bezpieczeństwem – komentuje Andrzej Przybyło, założyciel, twórca sukcesu i Prezes Zarządu AB SA.

– Co więcej, Grupa AB przez blisko 28 lat swojej historii udowodniła, że z każdej fali zmian rynkowych wychodzi jeszcze silniejsza. Obecnie umacniamy się na pozycji nr 1 w Polsce i regionie CEE oraz awansowaliśmy pod koniec zeszłego roku na pozycję nr 8 w skali całej Europy. To zapewnia nam liczne możliwości dalszego rozwoju biznesu – dodaje Prezes Przybyło.

Przy analizie rezultatów I kw. 2018 roku należy zwrócić uwagę na zdywersyfikowany geograficznie i produktowo rozwój Grupy AB. Jednocześnie w omawianym okresie widać było w Polsce istotną presję na marże przede wszystkim w segmencie dystrybucji IT do sieci handlu detalicznego, co jest wynikiem agresywnej polityki handlowej konkurentów. Choć czynnik ten może zostać sklasyfikowany jako przejściowy, to w obecnej sytuacji tym bardziej uwidacznia się siła biznesowa Grupy AB.

Na rynku czeskim i słowackim Grupa AB konsekwentnie umacnia swoją dominującą pozycję na rynku dystrybucji IT. W minionym kwartale poszczególne obszary biznesowe podlegały dalszemu rozwojowi. Jedynie w grupie urządzeń mobilnych na rynku dostępne były produkty w korzystnej ofercie cenowej spoza autoryzowanego kanału sprzedaży, co można wiązać ze osłabieniem dolara (EUR/USD powyżej 1,20) – wskazuje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

W Grupie AB w minionym kwartale, podobnie jak w poprzednich okresach, dynamikami wzrostu przekraczającymi 20% w ujęciu rok do roku wyróżniały się zarówno relatywnie nowe obszary produktowe, m.in. rozwiązania chmurowe (cloud), jak również bardziej dojrzałe projekty biznesowe, jak digital signage czy segment AGD/RTV. W przypadku segmentu cloud computing platforma AB jest pierwszym wyborem klientów, a partnerem strategicznym Grupy AB jest światowy lider rynku software’owego – Microsoft. Grupa AB już w minionych okresach wypracowała pozycję nr 1 jako dystrybutor w modelu Cloud Solution Provider, dzięki czemu poprzez długoterminowy charakter współpracy z użytkownikami znajduje się w uprzywilejowanej pozycji do zyskiwania na zmianach modelu dystrybucji.

Chmura oznacza dla Grupy AB budowę dużego obszaru biznesowego, opartego o przychody abonamentowe. Z kolei klientom finalnym chmura pozwala na elastyczność i skalowalność biznesu, nie obciążając ich kosztami inwestycyjnymi. Firmy cenią sobie rozwiązania abonamentowe również ze względu na fakt, że posiadają dostęp do najbardziej aktualnego oprogramowania i profesjonalnych narzędzi. Model abonamentowy jest wybierany nie tylko przez dojrzałe organizacje, ale też przez start-upy, które z natury nie mają środków na inwestycje w profesjonalny sprzęt w swojej organizacji – podkreśla Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB SA.

Antycypujemy zmiany rynkowe daleko przed konkurencją, dzięki czemu w coraz większym stopniu zamierzamy korzystać na wypracowanej z wyprzedzeniem wiodącej pozycji na tak perspektywicznych rynkach jak wspomniany cloud. Dobrym kolejnym przykładem jest sektor produktów związanych z grami komputerowymi – dodaje Zbigniew Mądry.

Pierwszy kwartał był kolejnym okresem dynamicznego rozwoju sprzedaży sprzętu dla graczy (+107% rdr w Polsce, +62% rdr w Czechach i na Słowacji). Grupa AB oferuje w tym zakresie kompleksową ofertę ponad 7 tys. produktów, w tym Microsoft X-Box oraz Logitech. Co więcej, w zakresie obszaru gaming Grupa AB wykorzystuje kompetencje stworzone w ramach AT Computers, spółki-córki z rynku czeskiego i słowackiego. Wprowadziła ona na lokalny rynek nową sieć franczyzową w formacie shop-in-shop (X-Play) najpierw w Czechach, w ostatnim okresie na Słowacji – łącznie to już 185 POS.

Siłę rynkową Grupy AB wspiera największa w regionie sieć sklepów franczyzowych, licząca już blisko 1,9 tys. punktów sprzedaży detalicznej – w Polsce to marki Alsen (sprzęt IT, sponsor drużyny e-sportowej A-Team), Optimus (integratorzy), Kakto (RTV/AGD) i Wyspa Szkrabów (zabawki). Sieci franczyzowe Grupy AB to lojalny kanał, poprzez który w I kw. 2018 roku sprzedaż tylko w Polsce wzrosła o 11% rdr.

Budowany przez blisko 28 lat kanał partnerski to unikalna wartość dodana w skali regionu CEE. Z kolei restrykcyjna polityka kosztowa, zoptymalizowane procesy operacyjne oraz poczynione duże inwestycje w zakresie nowoczesnych rozwiązań logistycznych i automatyzacji procesów sprzedażowych sprawiają, że Grupa AB od lat utrzymuje najniższy w branży wskaźnik kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży w relacji do obrotów – SG&A dla Grupy to zaledwie 2,7%. To pozwala nam wygrywać w zmieniającym się otoczeniu zewnętrznym bez względu na fazę cyklu koniunkturalnego – podkreśla Prezes Andrzej Przybyło.

Efektem realizowanej strategii zdywersyfikowanego i bezpiecznego rozwoju jest fakt, że Grupa AB jest największym dystrybutorem IT i elektroniki użytkowej w regionie CEE z ofertą blisko 100 tys. produktów dostępnych na magazynie, która nadal systematycznie jest poszerzana. Grupa AB jest także głównym partnerem w regionie dla globalnych gigantów IT, jak m.in Apple, Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE), Intel, Dell czy Samsung. Niezwykle ważny jest przy tym dla niej obszar e-commerce, gdzie jesteśmy świadkami kolejnych etapów trwającej rewolucji w zakresie wzrostu znaczenia cyfrowych kanałów sprzedaży.

Jesteśmy liderem w obsłudze partnerów e-commerce. Przodujemy w innowacjach i automatyzacji procesów sprzedażowych. Opieramy nasze przewagi również na zaawansowanej automatyce magazynowej. To są kolejne filary, na których budujemy nie tylko obecne wyniki, ale przede wszystkim przewagi konkurencyjne na kolejne okresy – mówi Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB SA.

W I kw. 2018 r. wygenerowane w sposób całkowicie automatyczny poprzez XML (pełna integracja systemów) obroty wzrosły o 20% rdr, a na dynamikę wzrostu w kolejnych okresach będzie miało pozytywny wpływ przeprowadzenie o 58% więcej rok do roku nowych integracji poprzez XML. O jedną trzecią wzrosła wartość zamówień poprzez moduł Allegro, a 2,5-krotnie wzrosła liczba profesjonalnych prezentacji produktów w trybie 360 stopni, udostępnianych klientom przez Grupę AB.