Grupa AB zwiększa udziały na rynku dystrybucji IT, intensyfikuje wielokierunkowy rozwój także w nowych sektorach
- Grupa AB dystrybutorem pierwszego wyboru w regionie CEE: miażdżący sukces w głosowaniu resellerów w Polsce, Czechach i na Słowacji;
- Długoterminowy sukces projektów biznesowych: Grupa AB przenosi doświadczenie i kompetencje do rozwoju innych branż, gdzie zrealizowała spektakularne wzrosty w zakończonym roku obrotowym – AGD/RTV (+20%), Digital Signage (+53%), Wyspa Szkrabów (+29%), Gaming (+221%);
- Wymierne efekty strategii długoterminowego rozwoju: Grupa AB, będąc bezwzględnym nr 1 w dystrybucji IT, dalej zwiększa udziały rynkowe (wzrost w Q2 2018 o 4% rdr), m.in. dzięki najszerszej dostępnej od ręki ofercie produktowej, narzędziom e-commerce i automatyzacji procesów logistycznych;
- Wzrost rentowności w Q2 2018: pozytywny efekt strategii sprzedażowej skoncentrowanej na dywersyfikacji produktowej i kanałowej;
- Sytuacja po FY 2017/2018: mocna pozycja nr 1 na rynku w Polsce i w całym regionie CEE w dystrybucji IT i elektroniki użytkowej; solidne zyski, bezpieczne wskaźniki finansowe, najniższe w branży koszty SG&A wypracowane w otoczeniu wymagających warunków rynkowych;
Dane firmy badawczej Context pokazują, że Polska, Czechy i Słowacja, czyli główne rynki działalności operacyjnej Grupy AB, to łącznie piąty największy rynek w Europie, stanowiący 8% wartości rynku dystrybucji IT na Starym Kontynencie. Jest to już rynek większy niż Hiszpania, doganiający Włochy czy Francję.
– Polska, Czechy i Słowacja to łącznie rynek o wciąż wielkim potencjale wzrostu, a dzięki naszemu know-how oraz sile finansowej i logistycznej mamy tu jeszcze dużo miejsca do rozwoju – komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów wielokierunkowego rozwoju projektów biznesowych jak chociażby AGD/RTV czy VAD. Przed nami jeszcze wiele pomysłów i już rozpoczętych projektów, które chcemy realizować w przyszłości – dodaje Prezes Przybyło.
Portfolio produktowe Grupy AB w ostatnich latach poszerzyło się już m.in. o rozwiązania telekomunikacyjne, serwery i rozwiązania sieciowe, AGD, RTV i asortyment fotograficzny, oświetlenie, zabawki, digital signage, ofertę dla graczy (gaming), asortyment dla szkół (np. tablice interaktywne) czy dystrybucję oprogramowania w chmurze (cloud; AB partnerem strategicznym Microsoft). Wiele z tych projektów rośnie przynajmniej w tempie kilkudziesięciu procent. Dobrym przykładem jest tu sprzęt dla graczy (+221% rdr w FY 2017/2018). W tym obszarze Grupa AB oferuje kompleksową ofertę, w tym Microsoft X-Box oraz Logitech. W zakresie obszaru gaming Grupa AB wykorzystuje kompetencje z rynku czeskiego i słowackiego, gdzie wprowadziła na lokalny rynek nową sieć franczyzową w formacie shop-in-shop (X-Play) – łącznie to już 203 punkty sprzedaży. Zresztą, kompetencje Grupy AB w zakresie detalicznych sieci franczyzowych są kolejną przewagą o charakterze strategicznym, zapewniającą silną pozycję w szerokim kanale sprzedaży. Grupa AB zarządza największą w regionie branżową siecią tego typu, licząca blisko 1,9 tys. punktów – w Polsce to m.in. Alsen (sprzęt IT, sponsor drużyny e-sportowej A-Team), Kakto (RTV/AGD) i Wyspa Szkrabów (zabawki).
Natomiast Smart Life jest przykładem nowego portfolio Grupy AB. Segment ten grupuje ściśle powiązane ze sobą kategorie produktowe – smart home (rozwiązania tzw. inteligentnego domu), HVAC (ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja), CCTV i Security (telewizyjne systemy dozorowe, monitoring, bezpieczeństwo IT, systemy alarmowe). Jednocześnie kanały sprzedaży AB powiększają się o instalatorów i hurtownie elektrotechniczne.
– Smart Life to realizacja długoterminowej strategii wzrostu, w którą wpisana jest też dywersyfikacja. W tym obszarze zamierzamy, tak jak historycznie w pozostałych segmentach, rozwijać rynek i kreować go z wartością dodaną dla naszych partnerów i finalnych konsumentów – podkreśla Prezes Andrzej Przybyło.
Fot. od lewej: Andrzej Przybyło, prezes zarządu AB S.A. oraz Grzegorz Ochędzan, członek zarządu, dyrektor finansowy AB S.A.
Niezwykle ważny dla Grupy AB jest obszar e-commerce, gdzie widać kolejne etapy trwającej rewolucji w zakresie wzrostu znaczenia cyfrowych kanałów sprzedaży. W tym obszarze Grupa AB notuje dynamiki wielokrotnie wyższe niż szeroki rynek, generując sprzedaż w sposób całkowicie automatyczny poprzez XML (pełna integracja systemów), udostępniając klientom m.in. moduł Allegro, jak również profesjonalne prezentacje produktów.
– Jesteśmy liderem w obsłudze partnerów e-commerce. Przodujemy w innowacjach i automatyzacji procesów sprzedażowych, a nasze przewagi opieramy m.in. na zaawansowanej automatyce magazynowej. Jednocześnie stawiamy na nowe obszary produktowe. Konsekwentnie inwestujemy w szkolenia, doradztwo i programy partnerskie – mówi Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.
Należy zauważyć, że Grupa AB kolejny rok z rzędu jest dystrybutorem pierwszego wyboru w klasycznym obszarze IT. W głosowaniu resellerów w ramach badania „Dystrybutor roku” prestiżowej firmy badawczej Context, AB i ATC wygrało zdecydowaną przewagą głosów w kategorii dystrybutor pierwszego wyboru.
W rezultacie Grupa AB osiąga solidne wyniki finansowe. W roku finansowym 2017/2018, który zakończył się 30 czerwca br., przychody Grupy AB przekroczyły 8,2 mld PLN. Przełożyło się to na bardzo dobre wyniki finansowe: ponad 112 mln PLN wyniku EBITDA i blisko 61 mln PLN zysku netto, pomimo wymagającej sytuacji rynkowej w Polsce. To tylko potwierdza opinię o Grupie AB, że niezależnie od sytuacji rynkowej realizuje swoją strategię, opartą na bezpiecznym i zdywersyfikowanym rozwoju. Patrząc na wyniki zrealizowane w ostatnim kwartale, należy podkreślić solidny wynik EBITDA w wysokości 26,6 mln PLN i 12,1 mln PLN zysku netto przy 1,78 mld PLN przychodów. Co ważne, w ujęciu rok do roku wzrosła rentowność netto, marża EBITDA oraz rentowność na poziomie zysku brutto ze sprzedaży.
– Nasza długoterminowa strategia zrównoważonego rozwoju przynosi wymierne efekty. Najszersza w Polsce i regionie CEE baza resellerów, obejmująca ponad 16 tys. podmiotów, to jedna z naszych strategicznych przewag konkurencyjnych, podobnie jak ultra nowoczesna logistyka i oparcie o e-commerce czy najszerszy wybór produktów dostępnych na magazynie, a nie tylko w ofercie. – podkreślił Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
Generowana przez Grupę AB solidna gotówka z działalności operacyjnej (86,7 mln PLN w roku finansowym 2017/2018) pozwoliła przy tym na wyraźną redukcję zadłużenia netto, do niecałych 279 mln PLN (-16% rdr).
– Zmniejszyliśmy zadłużenie oraz zakumulowaliśmy więcej gotówki. Długoterminowy rozwój wymaga długoterminowego finansowania opartego na stabilnych fundamentach. W połączeniu ze zdrowym bilansem oznacza to bardzo dobre ratingi w bankach i instytucjach ubezpieczeniowych – zaznacza Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB S.A.
Wskaźnik zadłużenia finansowego netto do kapitałów własnych spadł w Grupie AB na koniec czerwca br. do zaledwie 39%, wskaźnik zadłużenia finansowego netto w relacji do EBITDA spadł do poziomu 2,5, a kapitały własne stanowiły już 2,7-krotność aktywów trwałych. Wskaźnik płynności szybkiej wzrósł przy tym do 0,85. Dzięki wzorowej jakości rozliczeń finansowych Grupa AB jest także wyróżniania przez instytucje finansowe, jak np. tytułem Złoty Płatnik przez Euler Hermes za najwyższą moralność płatniczą.