Grupa AB coraz mocniej zyskuje dzięki unikalnemu modelowi biznesowemu

Grupa AB, największy dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE, ma za sobą kolejny udany kwartał. Nawet w okresie wymagających warunków rynkowych realizuje stabilne obroty, generuje solidne zyski i nadwyżki gotówkowe, ma wzorcową strukturę bilansu i bezpieczne wskaźniki finansowe. W pierwszym kwartale roku finansowego 2018/2019 (lipiec-wrzesień br.) Grupa AB zanotowała 1,87 mld PLN przychodów, nieco powyżej rezultatu sprzed roku. Pozwoliło to na wygenerowanie 20,6 mln PLN wyniku EBITDA i 11,6 mln PLN zysku netto. Kapitały własne wzrosły do ponad 738 mln PLN, przekraczając kilkukrotnie wartości prezentowane przez bilanse konkurentów. Ten wyraz odpowiedzialnej strategii sprawia, że na koniec września br. zadłużenie finansowe stanowiło jedynie 30% kapitałów własnych, a wskaźnik długu netto do EBITDA wynosi bezpieczne 2,1. Dzięki wzorowej jakości rozliczeń finansowych Grupa AB jest także wyróżniania przez instytucje finansowe, jak np. tytułem Złoty Płatnik przez Euler Hermes za najwyższą moralność płatniczą. Wysokie i stabilne wskaźniki płynności idą w parze z najniższym w branży wskaźnikiem SG&A (zaledwie 2,7%), obrazującym efektywność działalności dystrybutora.

Grupa AB realizuje odmienny model biznesowy od swoich konkurentów. To dlatego jesteśmy ostoją bezpieczeństwa i długoterminowych relacji biznesowych. Nasz bezpieczny model biznesowy pozwala nam budować wartość dla akcjonariuszy nie tylko poprzez bieżące nadwyżki finansowe, ale również poprzez najlepszą pozycję wyjściową na przyszłość – podkreśla Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.

Stabilność, transparentność i wzorcowy model dystrybucji w procesie dostarczania produktów do klienta końcowego, poparte długoterminowymi sukcesami Grupy AB sprawiają, że jest ona podmiotem pierwszego wyboru zarówno dla producentów (vendorów), jak i resellerów. Potwierdzają to niezależne badania (m.in. miażdżący sukces w głosowaniu resellerów przeprowadzonym przez Context) i osiągnięcia biznesowe. Grupa AB posiada największą w regionie bazę klientów – ponad 16 tys. firm, jak również jest wiodącym partnerem dla światowych firm technologicznych. Systematycznie rozszerza też swoje portfolio produktowe, które liczy niemalże 100 tys. pozycji, co ważne – dostępnych od ręki na magazynie. Warto tu odnotować, że przedstawicielstwo Oppo w Polsce podpisało umowę dystrybucyjną z AB S.A. na dystrybucję produktów na terenie Polski.

Oppo to czwarty największy producent smartfonów na świecie, który sprzedał w 2017 roku ponad 121 mln telefonów. Od czerwca tego roku sprzedaje swoje produkty już w Holandii, Hiszpanii, Włoszech i Francji. W ofercie dostępne są takie modele, jak Oppo Find X, który miał swoją europejską premierę w paryskim Luwrze. Oppo Find X wyróżnia się przede wszystkim wyjątkowym designem, gdyż ekran zajmuje aż 93,8% powierzchni frontu, co jest rekordowym wynikiem wśród telefonów komórkowych na świecie. Dodatkowo posiada funkcję ładowania Super VOOC (wystarczy 35 min., aby naładować całą baterię) oraz wysuwane aparaty – dwa z tyłu i jeden z przodu – wskazuje Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.

Przewidywany termin wprowadzenia produktów Oppo do sprzedaży w Polsce to pierwsza połowa 2019 roku. Tymczasem w minionym kwartale w portfolio sprzedażowym Grupy AB warto zwrócić uwagę na takie obszary produktowe, jak dystrybucja oprogramowania w chmurze (+94% rdr), digital signage (+46% rdr) czy gaming (+52% rdr). W mocno dwucyfrowym tempie rośnie również segment VAD (+22% rdr w Polsce, +31% rdr w Czechach) i zabawek (+41% rdr), co jest zasługą m.in. szybko rosnącej sprzedaży w ramach sieci Wyspa Szkrabów, której liczba punktów sprzedaży przekroczyła już 150 sklepów.

Ważnym ogniwem strategii rozwoju są sieci franczyzowe, gdzie Grupa AB realizuje unikalny model oparty na synergii korzyści osiąganych przez dostawcę, klientów AB i Grupę AB. Dzięki tym korzyściom poszczególne sieci odnotowują widoczne wzrosty sprzedaży. Wymienić można np. sieć Digimax (telco), której obroty wzrosły o 40% rdr, Wyspa Szkrabów (zabawki) odnotowująca w III kw. 2018 ponad 50% wzrostu czy sieć Kakto (RTV/AGD), która wygenerowała 10% wzrostu sprzedaży. Dynamicznie rozwija się również formuła sklepu shop-in-shop z ofertą produktów dla graczy – X-Play, która w minionym kwartale odnotowała 29% wzrostu sprzedaży rdr. Sieci franczyzowe stanowią lojalny kanał sprzedaży dla dystrybutora. Są częścią kanału sprzedaży dla średniego i małego biznesu (SMB), w którym Grupa AB obsługuje kilkanaście tysięcy partnerów handlowych. Grupa AB wyrosła na obsłudze klientów w ramach szerokiego kanału małych i średnich podmiotów gospodarczych i jest obecnie liderem w obsłudze tego kanału sprzedaży w rejonie CEE. Trzeci kwartał 2018 roku był kolejnym okresem wzrostów sprzedaży – przychody wzrosły o 12% w ujęciu rok do roku.

Niezwykle ważny dla Grupy AB jest obszar e-commerce, gdzie widać kolejne etapy trwającej rewolucji w zakresie wzrostu znaczenia cyfrowych kanałów sprzedaży. W tym obszarze Grupa AB notuje dynamiki wielokrotnie wyższe niż szeroki rynek, generując w dużej części sprzedaż w sposób automatyczny, udostępniając także klientom m.in. moduł Allegro, jak również profesjonalne prezentacje produktów w formacie 360 stopni.