Grupa AB: Poland is not enough – WallStreet 2015
Podczas trwającej konferencji WallStreet w Karpaczu ponad stu uczestników zgromadziła dyskusja panelowa „Poland is not enough, czyli debata o ekspansji zagranicznej polskich spółek giełdowych”. Kolejna liczna rzesza inwestorów oglądała transmisję na żywo, która była dostępna w internecie.
– Przed państwem firmy, które nie myślą o ekspansji zagranicznej. One tam już są i dobrze działają – powiedział dr Łukasz Gębski, ekonomista ze Szkoły Głównej Handlowej, który był moderatorem spotkania.
– Obserwując, dokąd zmierza rynek dystrybucji IT, podjęliśmy strategiczną decyzję, że bycie numerem jeden w Polsce nie wystarczy. Konieczne jest bycie numerem jeden w regionie. Tak właśnie zrobiliśmy. Kupiliśmy za 107 mln zł w 2006 r. czeską spółkę AT Computers, która w Grupie AB urosła z pozycji 3 na pozycję 1 na lokalnym rynku. W zaledwie 5 lat zyski pokryły już cenę zakupu. Co więcej, materializują się nasze przypuszczenia, co do strategii vendorów. To właśnie dzięki naszej pozycji numer 1 w regionie CEE ważne dystrybucje tracą takie firmy jak Action czy ABC Data, a dystrybucje te pozostają w Grupie AB. To dzięki akwizycji w Czechach nasze roczne przychody zbliżyły się już do 7 mld zł – wytłumaczył uczestnikom spotkania Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.
Przypomniał nieoczywiste fakty – okazuje się bowiem, że Czechy i Słowacja to wartościowo w sektorze sprzętu IT rynek prawie taki sam jak Polska. Jednocześnie okazuje się, że otoczenie biznesowe w Czechach jest znacznie przyjaźniejsze niż w Polsce. A co więcej, marże tak uzyskiwane są wyraźnie wyższe. Grupa AB rośnie o 20-30% w ujęciu rok do roku zarówno w Polsce, jak i na rynku czesko-słowackim; widzi jeszcze dużo miejsca do rozwoju.
– Obserwujemy również możliwości wejścia poprzez akwizycję na inne rynki geograficzne. Szanujemy pieniądze akcjonariuszy i decyzję podejmiemy tylko wtedy, kiedy będziemy pewni sukcesu i pewni lokalnych partnerów – tak jak to miało miejsce w przypadku ATC – powiedział Prezes Przybyło.tl_files/klienci/nowy/AB/IMG_0444.JPG
Dodał, że rozwój Grupy AB nie polega tylko na rozwoju organicznym w sektorze IT i na potencjalnym wejściu na kolejne rynki geograficzne. Wykorzystując niskie koszty działalności, siłę logistyczną i finansową, Grupa AB poszerza z powodzeniem portfolio produktowe. Dotychczas chodzi o sektor AGD/RTV i zabawek, gdzie uzyskiwane marże wielokrotnie przekraczają te z rynku IT.
W panelu dyskusyjnym „Poland is not enough, czyli debata o ekspansji zagranicznej polskich spółek giełdowych” udział wzięli przedstawiciele zarządów AB, CCC, Baltony i KGHM.
Trwająca od piątku do niedzieli konferencja WallStreet gości blisko 1000 uczestników, najbardziej aktywnych inwestorów giełdowych i ponad 100 spółek notowanych na GPW. Organizatorem konferencji WallStreet jest Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych, a Grupa AB jest partnerem tego wydarzenia.