Dodatni kwartał grupy AB – ponad 23% wzrost zysku n. r-d-r

Pomimo trudnych warunków rynkowych, Grupa AB osiągnęła w roku obrachunkowym 2008/09 rekordowe wyniki pod względem przychodów oraz wypracowanego zysku.

Grupa AB przedstawiła wyniki finansowe za drugi kwartał 2009 roku, tj. okres od 1 kwietnia 2009 do 30 czerwca 2009, będący jednocześnie ostatnim kwartałem roku finansowego. W drugim kwartale roku kalendarzowego Grupa AB osiągnęła zysk netto w wysokości 1,042 mln zł przy obrotach na poziomie 475 mln zł. Wypracowany zysk netto jest wyższy o ponad 23% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Jak powiedział Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA -„Biorąc pod uwagę czynnik wahań popytowych oraz trudną sytuację gospodarczą jesteśmy usatysfakcjonowani osiągniętym rezultatem. Na szczególną uwagę zasługuje wzrost zysku, który jest w obecnych czasach świadectwem bardzo dobrej kontroli kosztów przez naszą Grupę”.

Jednocześnie spółka podała wstępne wyniki za cały rok finansowy zakończony 30 czerwca 2009 roku. Jak wynika z raportu, Grupa AB osiągnęła w roku obrachunkowym 2008/09 rekordowe wyniki. Przychody narastająco za cztery kwartały wyniosły 2 837,236 mln zł i są o ponad 20% wyższe od uzyskanych w poprzednim roku. Zysk netto narastająco osiągnął poziom 26,767 mln zł, co stanowi wzrost o prawie 76% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Skonsolidowany wynik EBITDA utrzymuje tendencję rosnącą i w czterech kwartałach roku osiągnął poziom 82,274 mln zł, co daje wzrost na poziomie prawie 150% w stosunku do poprzedniego roku. Grupa AB generuje stabilny dochód dla akcjonariuszy – za ostatni rok EPS wyniósł 1,68 zł.

„Miniony rok był bardzo wymagający. Po radykalnie zmieniających się kursach walutowych, nastał czas ochłodzenia rynkowego oraz dużej zmienności popytowej. Nasza Grupa była i jest jednak przygotowana do działania w każdych, nawet tych najtrudniejszych warunkach” – powiedział Andrzej Przybyło.

Wśród czynników, które wpłynęły na bardzo dobre wyniki spółki w roku obrachunkowym 2008/09, zdaniem spółki warto podkreślić:

  • zdywersyfikowany biznes. Klientami Grupy AB jest ponad 12 000 partnerów handlowych, z którymi firma współpracuje w modelu „run-rate business”. Grupa nie jest dzięki temu uzależniona od pojedynczych zdarzeń handlowych, takich jak przetargi publiczne czy też zamówienia sektora korporacyjnego. Biznes spółki jest zatem znacznie bezpieczniejszy i bardziej przewidywalny.
  • realizacja efektów synergii po połączeniu z czeskim ATC Holding. Przejęcie czeskiego ATC było bardzo dobrym posunięciem. Dzięki tej transakcji spółka AB stała się strategicznym graczem regionalnym. Na rynku czeskim AB była także pionierem procesów konsolidacyjnych. Konkurencja poszła w ślady AB, tyle że procesy te rozpoczęła w czasie ochłodzenia rynku, podczas gdy AB już korzystała z efektu synergii. Dzięki temu ATC stało się beneficjentem prowadzonych przez konkurencję procesów. Na podstawie danych za ubiegły rok kalendarzowy, ATC jest drugim co do wielkości dystrybutorem (w momencie przejęcia był trzecim), ale co znacznie ważniejsze – spółka rozwija się szybciej niż najważniejsi konkurenci. Grupa szacuje, że w wyniku efektu synergii produktowych osiągnięto w roku finansowym 2008/09 dodatkowe przychody w wysokości 64,7 mln EUR zł. Na podstawie dostępnych danych Grupa AB jest obecnie największym dystrybutorem działającym regionie w PL, CZ, SLK.
  • szerokie portfolio produktowe. Łącznie w stałej ofercie spółki znajduje się ponad 10 tyś produktów od prawie 240 producentów z całego świata. Tak szeroki i komplementarny zestaw technologii odpowiada potrzebom partnerów i jednocześnie umożliwia osiągnięcie możliwie najlepszych marż handlowych.
  • kontrola kosztów. AB posiada najniższy w branży wskaźnik kosztów ogólnego zarządu i administracji, tzw. SGA. Po czwartym kwartale jest on na poziomie 2,27% w ujęciu jednostkowym AB SA. Daje to spółce znaczącą przewagę rynkową i zapewnia odporność na wahania popytowe.

W kolejnym roku finansowym spółka chce umocnić swoją pozycję w regionie – głównie w oparciu o potencjał rozwojowy czeskiego ATC Holding.

„Nasza strategia jest bardzo prosta i czytelna. Po pierwsze chcemy utrzymać pozycję największej i najefektywniejszej w regionie Polski, Czech i Słowacji firmy zajmującej się dystrybucją rozwiązań teleinformatycznych. Po drugie naszym celem jest optymalne wykorzystanie dźwigni operacyjnej i finansowej w celu sukcesywnego wzrostu rentowności netto i zwrotu na kapitale własnym” – powiedział Andrzej Przybyło.

Jak podkreśla prezes AB, nadchodzący rok nie musi być wcale łatwiejszy od mijającego – „Ostrożnie podchodzimy do wypowiedzi analityków i mediów wieszczących koniec kryzysu oraz nastanie ery zakupów. Jesteśmy przygotowani do trudnej sytuacji i jak dotychczas potrafimy skutecznie realizować postawione cele. Jednocześnie uważnie obserwujemy rynek, wyczekując oznak ożywienia gospodarczego”.