Grupa AB: 40-procentowy wzrost zysku netto w IQ 2013/14
Ponad 13 mln zł wyniku netto, czyli o 40 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem, wypracowało wrocławskie AB między lipcem a wrześniem 2013 roku. To najlepszy trzeci kwartał kalendarzowy pod względem wysokości zysku w historii spółki
W I kwartale roku finansowego 2013/13 Grupa AB osiągnęła prawie 12-procentowy wzrost przychodów r-d-r, zwiększając je z 1,123 do 1,255 mld zł. W tym samym czasie wynik operacyjny największego dystrybutora IT w Europie Środkowo-Wschodniej wzrósł o 53 proc. do 18,2 mln zł. Pozwoliło to Grupie AB na wypracowanie zysku netto na poziomie 13,1 mln zł. Był on tym samym o 40 proc. wyższy niż w IQ2012/13. Bardzo pozytywnie wyglądały również podsumowane właśnie trzy miesiące na poziomie jednostkowym. Spółka matkawypracowała 8,24 mln zł zysku netto, czyli o 103 proc. więcej niż analogicznym kwartale rok wcześniej, przy sprzedaży wartej prawie 850 mln zł. Tym samym był to najlepszy trzeci kwartał kalendarzowy pod względem jednostkowej rentowności w giełdowej historii spółki.
–Praca nad zyskownością naszego biznesu jest dla nas absolutnym priorytetem od kilku kwartałów. Tak udane trzy miesiące to efekt wytężonych starań, skierowanych z jednej strony na wypracowywanie satysfakcjonujących marż, a drugiej na nieustanną redukcją kosztów działalności– mówi Andrzej Przybyło, prezes AB.– Oczekujemy, że ten pozytywny trend utrzyma się w kolejnych okresach – dodaje.
Zarząd podkreśla, że jednym z najważniejszych zadań, jakie sobie stawia jest ciągła optymalizacja zarządzania kapitałem pracującym oraz utrzymywanie bardzo ścisłej dyscypliny kosztowej. W efekcie w zakończonym kwartale udało się całej grupie skrócić cykl konwersji gotówki o 4 dni do 36 dni, a stosunek kosztów SGA (ogólnego zarządu i sprzedaży) do przychodów zmniejszyć z 3,03 do 2,44 proc. Na poziomie jednostkowym cykl konwersji skrócił się aż o 9 dni (do 27), a SGA spadło z 1,8 do 1,3 proc.
– Skokowa poprawa rentowności to również zasługa dywersyfikacji i poszerzania naszego portfolio o towary pozwalające generować wyższe marże oraz dzięki oferowaniu tzw. wartości dodanej – zaznacza Andrzej Przybyło. Jednym z kluczowych w tym obszarze segmentów jest duże AGD. Spółka W I kwartale 2013/14 AB z powodzeniem zrealizowała plan rozwoju na tym rynku, osiągając ponad 100-proc. wzrost wartości sprzedaży oraz 35- proc. wzrost liczby aktywnych klientów w stosunku do poprzedniego kwartału tj. QIV 2012/13.
Zgodnie z zapowiedziami władz spółki, chce ona być w ciągu kilku lat wiodącym graczem na tym rynku.