Grupa AB w III kwartale 2020 roku: wzrost przychodów o 33% i zysku netto o 63%
Mocne otwarcie nowego roku finansowego przez największego dystrybutora IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE. Grupa AB kontynuuje dynamiczny wzrost skali działania i generuje rosnące zyski dzięki strategicznemu przygotowaniu na przyspieszenie trendów cyfryzacji społeczeństw naszego regionu oraz na szybki rozwój e-commerce.
Wybrane wyniki finansowe:
FY 2019/2020 | Q1 FY 2020/2021 | |||
mln PLN | Zmiana rdr | mln PLN | Zmiana rdr | |
Przychody | 10.206,9 | +16,1% | 2.881,6 | +33,3% |
EBITDA | 107,3 | +12,9% | 33,0 | +38,3% |
Zysk netto | 66,4 | +14,9% | 19,1 | +62,7% |
Dolnośląska Grupa AB zanotowała w pierwszym kwartale roku finansowego 2020/2021 (okres lipiec-wrzesień 2020 roku) blisko 2,9 mld PLN przychodów. To wzrost o 33% rdr, podczas gdy rynek sprzętu IT wzrósł szacunkowo o 20% na rynkach operacyjnej obecności Grupy AB (Polska, Czechy, Słowacja). Dzięki najwyższej efektywności w branży wynik operacyjny i EBITDA również wzrosły w dwucyfrowym tempie (odpowiednio o 45% i 38%), a zysk netto zwiększył się o prawie 63% rdr.
– Od wielu lat inwestujemy i rozwijamy zdywersyfikowany biznes dystrybucyjny, dzięki czemu byliśmy gotowi na duże zmiany w zachowaniach zakupowych konsumentów, którzy w związku z pandemią mocniej postawili na kanał online. Wyprzedzamy konkurencję również w zakresie narzędzi e-commerce oraz automatyzacji logistyki. Dzięki sprawnemu zaopatrzeniu i bezpiecznym buforom magazynowym płynnie obsługujemy rynkowy popyt, a nasi inżynierowie szkolą, certyfikują oraz pomagają resellerom w zaawansowanych projektach klasy enterprise – mówi Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu Grupy AB.
– Po przekroczeniu historycznej bariery 10 mld zł rocznego obrotu otwieramy nowy rok obrotowy mocnym akcentem, pokazując kolejny raz, iż potrafimy długoterminowo rosnąć szybciej niż rynek. Czas pandemii pokazuje, że my i nasz łańcuch wartości musimy być w najwyższym stopniu sprawni, efektywni i gwarantować niezakłócone dostawy sprzętu do pracy i nauki. Cieszymy się, że skutecznie wspieramy naszych klientów – resellerów, a finalnie polskie przedsiębiorstwa, osoby indywidualne i instytucje państwowe – dodaje Prezes Przybyło.
Warto zwrócić uwagę na największą w branży efektywność, którą wyraża najniższy wskaźnik kosztów do przychodów (SG&A LTM na poziomie zaledwie 2,4%). W ślad za wzrostem skali działalności w naturalny sposób zwiększyła się wartość kapitału obrotowego, ale mimo to operacyjny cash flow za ostatnie cztery kwartały pozostaje mocno dodatni. Co więcej, Grupa AB zanotowała na koniec września niższe o 45,4% zadłużenie netto niż rok wcześniej, które znajduje się na niskim, bezpiecznym poziomie (117,5 mln zł, wskaźnik dług netto do EBITDA LTM to zaledwie 1,0).
– Jesteśmy znani z konserwatywnego podejścia do finansów, co jest bardzo widoczne w okresie pandemii. Mamy świadomość czynników ryzyka, co dodatkowo determinuje nas, aby efektywnie dopasować się do każdej sytuacji i rosnąć ponad rynek, realizując najlepsze praktyki wypracowane przez 30 lat doświadczenia w branży, z bezpieczeństwem wpisanym w strategię rozwoju – wskazuje Grzegorz Ochędzan, członek Zarządu AB S.A. ds. finansowych.
Od czasu wprowadzenia ograniczeń w działalności wielu sektorów gospodarki i izolacji społecznej w połowie marca br. obserwuje się boom na laptopy, smartfony czy asortyment gamingowy. Zwiększony popyt dotyczy również m.in. asortymentu związanego z przechowywaniem danych oraz urządzeń sieciowych. W naturalny sposób następuje zwiększenie sprzedaży subskrypcji oprogramowania w chmurze (cloud), a wzrost liczby webinariów (więcej niż podwojenie w III kw. rdr) zanotowało Centrum Kompetencyjne AB – wśród nowych tematów szkoleń warto zauważyć, „Microsoft – chmura – nieograniczone możliwości”, „Microsoft dla młodzieży”, „Prawie wszystko o… Dell EMC”.
W ramach narodowej walki z COVID-19 Grupa AB zainicjowała akcję #AByrazem, w którą zaangażowało się operacyjnie ponad 100 osób, a do potrzebujących trafiło blisko 1 tys. sztuk różnego rodzaju sprzętu. W ramach #AByrazem AB S.A. zdobyła i sfinansowała respiratory dla dwóch wrocławskich szpitali. Podarowała również potrzebującym placówkom zabawki i akcesoria dla dzieci oraz artykuły żywnościowe. Dodatkowo wraz z firmami Lenovo i Motorola Grupa AB przekazała sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny, a z partnerami w postaci firm Sharp, Whirlpool, Gorenje, Toshiba, Brita, Megabajt, Winix Grupa AB ufundowała licznym placówkom w całej Polsce urządzenia AGD, niezbędne do potrzebnej zmiany trybu pracy medyków (m.in. pralki, lodówki i kuchnie). #AByrazem działa dalej i wspiera walkę z pandemią koronawirusa w ślad za kolejnymi rozpoznanymi potrzebami.
Akcja #AByrazem została uhonorowana nagrodą specjalną za działania CSR na gali IT Reseller. Zespół Grupy AB odniósł zresztą historyczne poczwórne zwycięstwo – dodatkowo spółka AB została uhonorowana tytułem dystrybutora roku, najlepszym dyrektorem sprzedaży i marketingu została wybrana Patrycja Gawarecka, a Zbigniew Mądry – członek Zarządu AB S.A. ds. handlowych – został uhonorowany tytułem osobowość branży.