Grupa AB: mocne rozpoczęcie roku fiskalnego 2014/2015

Grupa AB utrzymuje najwyższy w historii poziom aktywności we wszechstronnym rozwoju i dotrzymuje złożonych obietnic w zakresie tempa rozwoju core-business oraz poza IT (AGD/RTV, franczyza, e-commerce) oraz dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami (dywidenda)

  • Wzrost wyników finansowych w FQ1: przychody +19% rdr, EBITDA +10% rdr, zysk netto +16% rdr
  • Nowe bezpośrednie umowy dystrybucyjne z ważnymi producentami AGD: Amica, Beko;
  • Rozwój sieci franczyzowych Optimus (integratorzy), Digimax (rozwiązania mobilne, smart home) i Kakto (AGD/RTV), wzrost rozwiązań e-commerce
  • Dywidenda 0,7 PLN na akcję (ZWZ 5.12.2014)

 

Grupa AB, największy dystrybutor IT w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała w okresie lipiec-wrzesień br. (pierwszy kwartał roku finansowego 2014/2015) wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu rok do roku o 19%, do 1,5 mld zł. Pozwoliło to na wygenerowanie 22,7 mln zł wyniku EBITDA (+10% rdr) oraz 15,1 mln zł zysku netto (+16% rdr). Z najszerszą ofertą produktową 700 światowych marek i aż ponad 16 tys. stałych partnerów handlowych Grupa AB umacnia się na pozycji regionalnego lidera.

To efekt bliskich relacji z klientami, rozumienia indywidualnych potrzeb i zaspokajaniu ich z zastosowaniem unikalnych rozwiązań biznesowych, IT i logistycznych. Nasze inwestycje w rozwój oferty, innowacyjność stosowanych rozwiązań, jak również optymalizacja procesów biznesowych przynoszą wymierne efekty. To również kierunki obecnych działań – mówi Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.

Co ważne, rozwój Grupy AB jest stabilny i zrównoważony. Po rekordowym roku finansowym 2013/2014 wypracowane dalsze wzrosty wyników w I kw. nowego roku finansowego dotyczą wszystkich głównych obszarów działalności.

– Zanotowaliśmy wzrosty sprzedaży zarówno w segmencie integratorów, jak również w zakresie sieci franczyzowych, działalności e-commerce, a także w nowych kierunkach rozwoju jak AGD/RTV. Do tego dochodzi na przykład realizacja przychodów z nowych umów dystrybucyjnych, w tym z prestiżowych kontraktów z Apple – wyjaśnia Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

– Premiera smartfona iPhone 6 w Polsce, Czechach i na Słowacji miała miejsce w październiku, zatem wpłynie na nasze wyniki już za II kwartał obecnego roku finansowego. Tylko w trakcie pierwszych trzech dni od światowej premiery na 9 pierwszych rynkach sprzedanych zostało 10 mln sztuk tych produktów, przebijając dotychczasowy rekord serii 5S/5C sprzed roku – wtedy jednak Grupa AB nie była jeszcze dystrybutorem smartfonów Apple. Obserwujemy ogromne zainteresowanie nową generacją iPhone’ów w Polsce, Czechach i na Słowacji, gdzie Grupa AB jest jedynym broadline’owym dystrybutorem produktów Apple, także iPodów, iPadów i komputerów Mac – dodaje Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB SA.

Franczyza przyciąga nowych partnerów

Wykorzystując kompetencje i umiejętności w zarządzaniu sieciami franczyzowymi, w minionym roku finansowym Grupa AB utworzyła trzy sieci w nowych branżach Optimus (integratorzy) i Kakto (AGD/RTV), a w Czechach Digimax (rozwiązania mobilne i smart home). Łączna skala działania wszystkich zarządzanych sieci to obecnie ponad 1,3 tys. punktów sprzedaży, które stanowią duży kanał lojalnych partnerów handlowych (największa sieć w regionie CEE).

Sieć Kakto rozpoczęła działalność zaledwie w czerwcu tego roku, a już funkcjonują w jej ramach 90 punkty sprzedaży. Nasza sprzedaż do partnerów, którzy przystąpili do sieci, podwoiła się. Dlatego rozwijamy tę sieć i planujemy, iż do połowy roku 2015 sieć Kakto będzie liczyła już 150 punktów – wylicza Zbigniew Mądry.

Wysokie wzrosty Grupa AB notuje również w zakresie działalności e-commerce. W minionym kwartale w ujęciu rok do roku nastąpiło znaczne zwiększenie liczby zamówień z wykorzystaniem bramki XML, obrotów  partnerów i liczby zamówień składanych przez moduł ułatwiający sprzedaż na Allegro. Możliwości działalności e-commerce zwielokrotni nowe centrum logistyczne w podwrocławskich Magnicach, którego budowa idzie zgodnie z planem – oddanie do użytkowania planowane jest już na maj przyszłego roku. Kubatura magazynu będzie większa od obecnego ponad 5-krotnie, a zdolności w zakresie obsługi liczby indeksów towarowych odnotują 4-krotny wzrost. To ważne, gdyż dynamicznie rośnie popyt np. na usługę dropshippingu.

AB wypracowuje najnowocześniejsze i najbardziej kompleksowe rozwiązania e-commerce dla partnerów (IT, logistyka), budując w ten sposób mocne przewagi konkurencyjne. Sprzedaż internetowa w Polsce rozwija się w szybkim tempie, ale stanowi wciąż zaledwie około 3% sprzedaży detalicznej (średnia w Europie 7,2%), dlatego też biznesowo tak ważna jest nasza wiodąca pozycja jako dostawcy kompleksowych rozwiązań i beneficjenta sprzedaży poprzez internet  – podkreśla Zbigniew Mądry.

Nowe możliwości na rynku AGD/RTV

W trakcie minionych kilku kwartałów, kiedy Grupa AB weszła na rynek dystrybucji AGD/RTV, wypracowała już pozycję jednego z wiodących podmiotów w tym segmencie dystrybucji. Od początku I kwartału obecnego roku finansowego (lipiec 2014), Grupa AB podpisała ważne umowy dystrybucyjne z producentami AGD/RTV. Chodzi o firmy Philips, Panasonic, Fiskars, Bavan Audio, Tristan i przede wszystkim – Amica i Beko (październik br.).

Bezpośrednie umowy z producentami zapewniają nam nie tylko wyższe marże, ale również dostęp do pełnego portfolio produktowego oraz możliwość planowania i organizowania akcji marketingowych i promocyjnych wraz z producentem. To bardzo ważne w tej branży, szczególnie w kontekście własnej sieci franczyzowej Kakto – wyjaśnia Prezes Przybyło.

Uzasadnione zaufanie rynku

Na uwagę zasługują cykl konwersji gotówki, który na koniec września wynosił 32 dni (36 dni przed rokiem, 40 dni 2 lata wcześniej) jak również wskaźniki zadłużenia, w tym wskaźnik zadłużenia finansowego netto wobec wyniku EBITDA (zanotował wartość 1,6 z 2,2 przed rokiem). Jednocześnie wskaźnik kosztów sprzedaży, ogólnych i administracyjnych (S&GA) utrzymuje się poniżej 3%.

– Nasze wskaźniki zadłużenia ogólnego i kosztów (SG&A) są na najniższym poziomie w branży, co daje gwarancję wysokiego poziomu bezpieczeństwa operacyjnego i finansowego. Wygenerowane coraz wyższe wyniki na poziomie netto wraz z bezpieczeństwem w zakresie ryzyka walutowego i kredytowego dają silną rękojmię do dalszego wzrostu wypracowywanych wyników finansowych – podkreśla Grzegorz Ochędzan.

Pozyskanie przez AB w sierpniu br. finansowania obligacyjnego o wartości 100 mln zł aż na 5 lat, bez zabezpieczeń, pozwoliło na przejściową spłatę linii kredytowych i mocną dywersyfikację źródeł finansowania wobec krótkoterminowych kredytów bankowych.

Potwierdza to ogromne zaufanie instytucji finansowych do spółki i jej wizji rozwoju, jakie wypracowaliśmy w ostatnich kwartałach i latach. W najbliższych dniach obligacje te zadebiutują na rynku Catalyst – zapowiada Prezes Przybyło.

Sukces finansowy AB pozwala spółce, pomimo prowadzonych inwestycji, na rozpoczęcie regularnych wypłat dywidendy. Po przeprowadzeniu szerokich konsultacji z akcjonariuszami, Zarząd rekomenduje ZWZ zwołanemu na 5 grudnia br. wypłatę 0,7 zł dywidendy na akcję z zysku roku finansowego 2013/2014.

Chcemy, aby w najbliższych latach do akcjonariuszy w formie dywidendy trafiało do 20% skonsolidowanego zysku netto, oczywiście przy uwzględnieniu wpływu otoczenia zewnętrznego. Choć staliśmy się spółką dywidendową, wciąż priorytetem jest dla nas dostarczanie akcjonariuszom wzrostu wartości fundamentalnej akcji  – mówi Prezes Andrzej Przybyło.