Grupa AB odnotowuje 64% wzrost zysku netto, pomimo zmiennego popytu na rynku IT
AB S.A. – jeden z największych dystrybutorów IT i elektroniki użytkowej w Europie Środkowo-Wschodniej – opublikował wyniki finansowe za III kwartał 2010 roku. Pomimo nadal zmiennego popytu na rynku nowych technologii, dystrybutor z Wrocławia zanotował 753,5 mln zł skonsolidowanych przychodów (21% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego) i wypracował ponad 7,96 mln zł zysku netto (+64%). Na poziomie jednostkowym AB S.A. osiągnęła przychody w wysokości 477,9 mln zł – były one wyższe aż o 40% rok do roku. Trzeci kwartał jest jednocześnie dla spółki pierwszym kwartałem nowego roku finansowego.
„Jesteśmy zadowoleni z wypracowanych wyników i udanego początku nowego roku finansowego. Po uwzględnieniu intensywności popytu w trzecim kwartale, nasze wzrosty należy uznać za dobre, które są zwrotem inwestycji w poszerzenie kanału sprzedaży i oferty. Wzrosty – szczególnie na poziomie zysku netto – doskonale obrazują naszą sprawność operacyjną w każdych warunkach rynkowych” – powiedział Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
Trzeci kwartał 2010 roku to już dziewiąty z rzędu okres rozliczeniowy, w którym spółka odnotowuje wzrost najważniejszych wskaźników finansowych. Osiągnięcie pozytywnych wyników spółka zawdzięcza wysokiej sprawności operacyjnej, konsekwentnemu poszerzaniu oferty produktowej oraz poszukiwaniu nowych rynku zbytu. W najbliższym czasie spółka zamierza inwestować w promocję i sprzedaż usług biznesowych w tzw. chmurze (np. korporacyjnej poczty e-mail, platformy SharePoint) za pośrednictwem Microsoft BPOS (Business Productivity Online Standard Suite), który jest jednym z elementów strategii firmy Microsoft, polegającej na przechodzeniu z oprogramowania do środowiska wirtualnego. AB S.A. została wybrana przez Microsoft jako jedyny lokalny dystrybutor BPOSa w Polsce. Otwiera to Grupie AB możliwości rozwoju w zupełnie nowym i przyszłościowym kanale sprzedaży, w tzw. „cloud computingu”.
„W trzecim kwartale mieliśmy czynienia z pewnymi oznakami ożywienia na rynku IT. Część przedsiębiorstw zaczęła odmrażać swoje budżety inwestycyjne, dokonując wymiany sprzętu komputerowego. Trzeba jednak podkreślić, że wieszczenie końca kryzysu jest jeszcze przedwczesne. Jak pokazują realia, rynek nadal jest wymagający, a popyt ze strony klientów – zarówno przedsiębiorstw i jak konsumentów – zmienny. Są miesiące, które pokazują bardzo pozytywne tendencje w sprzedaży we wszystkich grupach produktowych, aby kilka tygodni później wrócić do niezadowalającego poziomu” – komentuje Andrzej Przybyło.
Efektywność sprzedaży do przedsiębiorstw obrazują wyniki osiągnięte przez dział Enterprise Business Group (odpowiada za obsługę produktów klasy korporacyjnej), który odnotował 161% dynamikę sprzedaży w trzecim kwartale w porównaniu z ubiegłym rokiem. AB w dalszym ciągu przygotowuje się na większy popyt ze strony klientów instytucjonalnych, inwestując w dział EBG. Na przełomie września i października, w odpowiedzi na duże zainteresowanie szkoleniami ze strony partnerów, spółka otworzyła drugie laboratorium w ramach Centrum Kompetencyjnego – tym razem w Warszawie. W czwartym kwartale 2010 r. AB przeprowadzi łącznie 18 szkoleń dla ponad 150 firm.
W raportowanym okresie spółka podpisała 30 umów dystrybucyjnych – zarówno z nowymi dostawcami, jak i rozszerzającymi dotychczasową współpracę. Oferta Grupy poszerzyła się między innymi o programy antywirusowe firmy Symantec i G-Data, produkty konsumenckie firmy Dell oraz usługi biznesowe świadczone w modelu „cloud computing” (Microsoft BPOS). Dzięki unifikacji oferty na trzech rynkach, na których działa AB, spółka wygenerowała dodatkowe przychody z tytułu efektów synergii produktowych w wysokości 37,6 mln euro.
W kolejnych kwartałach spółka skupi się również na zwiększeniu efektywności wewnątrz Grupy. W przyszłym roku zakończy się wdrożenie systemu ERP w spółkach zależnych w Czechach i na Słowacji, co powinno przyczynić się do osiągania lepszych synergii operacyjnych. Spółka postawi również na poprawę efektywności zarządzania poprzez wzrost kontroli nad całą organizacją. Między innymi temu służy powołanie nowego członka zarządu, pana Krzysztofa Kucharskiego – z wykształcenia radcy prawnego, z 15-letnim doświadczeniem w samodzielnej obsłudze dużych podmiotów gospodarczych.
„Wkroczyliśmy w czwarty kwartał, który historycznie jest najkorzystniejszy dla dystrybutorów IT. Prognozy analityków dotyczące przyszłego roku mogą napawać optymizmem. Nieśmiało mówi się o dwucyfrowym wzroście rynku IT w 2011 roku, na który ważny wpływ wywrze sprzedaż sprzętu IT. W AB zachowujemy spokój, bacznie przyglądając się rozwojowi wydarzeń. W naszej opinii próba przewidywania sytuacji w 2011 w tej chwili przypomina wróżenie z fusów. Musimy przygotować się na każdy scenariusz i pracować nad wynikami każdego dnia. To podejście, jak pokazują nasze wyniki finansowe, przynosi nam i naszym akcjonariuszom najlepsze rezultaty” – dodaje Prezes spółki AB S.A.