Grupa AB po Q1 2019: solidne wyniki finansowe, rosnące znaczenie nowych technologii
Grupa AB, notowany na GPW największy dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE, kontynuuje trend wzrostowy. W I kwartale 2019 roku (III kw. roku finansowego 2018/2019) skonsolidowane przychody zwiększyły się o 4% w ujęciu rok do roku, osiągając wartość blisko 1,9 mld PLN. W całym roku 2018 było to ponad 8,4 mld PLN, a w trakcie trzech kwartałów bieżącego roku finansowego – 6,7 mld zł.
– Jest to efekt konsekwentnej realizacji długoterminowej strategii rozwoju, w której przywiązujemy szczególną wagę do myślenia długoterminowego i zapewnienia najlepszej oferty oraz obsługi zarówno naszym klientom – a jest ich ponad 16 tysięcy – jak również naszym dostawcom. Używamy najlepszych rozwiązań e-commerce i dokładamy starań, aby nasze działania cechowała efektywność i skuteczność – komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
– Zdobywamy wiele nagród, jak Innowatory „Wprost” czy – dosłownie w ostatnich dniach – uhonorowanie tytułem Firma 30-lecia „Gazety Wyborczej”. W samym I kw. otrzymaliśmy nagrody Dystrybutora Roku od vendorów: Dell EMC, HP Enterprise i Lenovo. Szczególnie doceniamy nagrody przyznawane wprost przez resellerów, gdzie możemy pochwalić się corocznym zdobywaniem tytułu Dystrybutora Roku – dodaje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
W pierwszych trzech miesiącach 2019 roku na szczególną uwagę zasługują wzrost popytu na smartfony, wzrost sprzedaży oprogramowania w chmurze (cloud), wzrosty rynków digital signage, dysków SSD i rozwiązań smart home. Grupa AB wykorzystuje rozwój rynku i wprowadzanie przez producentów nowych, innowacyjnych urządzeń i rozwiązań. Procentuje również silna dywersyfikacja geograficzna – oparcie sprzedaży na trzech głównych rynkach: Polsce, Czechach i Słowacji, a także na obsłudze podmiotów w ponad 30 krajach.
– Zanotowaliśmy wzrost zysków z rynków zagranicznych, natomiast rynek krajowy pozostaje mocno wymagający od przynajmniej dwóch lat. Historia pokazuje jednak, że lokalne marże po okresie spadku w naturalny sposób się odbudowują. Liczymy się z tym, że czynnikiem wyzwalającym ten proces będzie prawdopodobna konsolidacja rynku poprzez przejęcie jednego konkurenta przez drugiego. Racjonalnie działające firmy na świecie wiedzą, że wojna cenowa jest ostatnią rzeczą, do której warto dążyć – wskazuje Prezes Przybyło.
– Już jednak teraz, dzięki dywersyfikacji biznesu oraz silnej pozycji rynkowej z licznymi trwałymi przewagami konkurencyjnymi wypracowaliśmy w minionym kwartale, podobnie jak w poprzednich okresach, solidne wyniki finansowe – podkreśla Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB S.A.
W pierwszym kwartale 2019 roku Grupa AB zanotowała 20,2 mln PLN wyniku EBITDA oraz 10,3 mln PLN zysku netto. Kapitały własne, odpowiadające za przestrzeń do wzrostu w przyszłości, powiększyły się do rekordowych ponad 771 mln PLN. Zadłużenie finansowe na koniec marca było na poziomie 251 mln PLN (spadek o ponad 100 mln PLN, -28% rdr) i stanowiło jedynie 33% kapitałów własnych, a wskaźnik długu netto do EBITDA spadł do 2,4. Bezpieczne i stabilne wskaźniki płynności idą w parze z najniższym w branży wskaźnikiem SG&A (poniżej 3%), odzwierciedlającym najwyższą efektywność działania Grupy AB jako dystrybutora. Należy również zauważyć skokowy wzrost operacyjnego cash flow – z 2,0 mln PLN na minusie przed rokiem do 43,7 mln PLN na plusie w I kw. 2019 roku.
Grupa AB jest również liderem w zakresie automatyzacji sprzedaży i logistyki. W odpowiedzi na rosnącą skalę wykorzystywania smartfonów i tabletów rozwija platformę zakupową AB Online w wersji mobilnej oraz szybkie płatności online (liczba klientów korzystających z tej usługi w I kw. +59% rdr), zwiększające również skalę automatyzacji przeprowadzania transakcji. W zakresie obsługi sklepów internetowych warto zwrócić uwagę na formy dostawy, jak dropshipping i dostawa w 24 godziny, co jest standardem w Grupie AB. Wraz z najszerszą ofertą produktową dostępną od ręki sprawia to, że systematycznie powiększa się grono dużych podmiotów z branży e-tail, które zaopatrują się w Grupie AB. Dynamicznie rośnie również abonamentowa sprzedaż oprogramowania w chmurze (+72% rdr w I kw.), a platforma CSP Grupy AB wprost wpisuje się w globalne trendy zmiany modelu dystrybucji software’u, rozszerzając obszar działalności dystrybucji IT poza hardware. W minionym kwartale Grupa AB zwiększała również w tempie dwucyfrowym sprzedaż w obszarach spoza IT, jak RTV/AGD i zabawki.