Grupa AB po Q3 2015 wyraźnie umocniła wiodącą pozycję na rynku dystrybucji IT w regionie

Grupa AB po Q3 2015 wyraźnie umocniła wiodącą pozycję na rynku dystrybucji IT w regionie

Podczas minionego kwartału Grupa AB wykorzystała trwałe przewagi konkurencyjne, istotnie umacniając się na pozycji numer jeden w regionie CEE. Wiodącą pozycję i atrakcyjność dla partnerów potwierdzają prestiżowe kontrakty z Apple i Microsoft. Nowe dystrybucje i potencjał ukończonego centrum logistycznego w Magnicach to istotne impulsy prowzrostowe w kolejnych kwartałach i latach. Choć wyniki finansowe III kw. obciążone są kosztami procesu przeprowadzki do nowego centrum logistycznego, to pokazują siłę sprzedażową, operacyjną i finansową Grupy AB.

Podsumowanie rezultatów finansowych Q3 2015:

  mln PLN mln PLN* Zmiana rdr*
Przychody 1.505,0   +0,7%
Zysk brutto ze sprzedaży 59,1   +2,3%
EBITDA 22,7 24,0 +5,8%
Zysk netto 13,1 14,7 -2,8%
Aktywa 1.640,7   +18,3%
Kapitały własne 535,5   +12,4%

(*) Wartości skorygowane o one-off – szacunkowe rozliczenie inwestycji w centrum logistyczne w Magnicach

 

Grupa AB, największy dystrybutor IT w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała w okresie lipiec-wrzesień 2015 roku (pierwszy kwartał roku finansowego 2015/2016) ponad 1,5 mld PLN przychodów. Wynik EBITDA, po skorygowaniu o rozliczenie zakończonej inwestycji w centrum logistyczne w Magnicach (zdarzenie o charakterze jednorazowym), wzrósł szacunkowo o 5,8% rdr, do 24,0 mln PLN. Wyższe rok do roku koszty finansowe (emisja 5-letnich obligacji o wartości 70 mln zł w celu rozwoju biznesu w Czechach) sprawiły, iż analogicznie skorygowany zysk netto nieznacznie zniżył się do 14,7 mln PLN. Należy przy tym pamiętać o wysokiej bazie porównawczej. W całym roku finansowym 2014/2015 (lipiec 2014 – czerwiec 2015) Grupa AB zanotowała rekordowe wyniki finansowe: prawie 6,8 mld zł przychodów (+18% rdr), 108,4 mln zł wyniku EBITDA (+13% rdr) oraz 68,4 mln zł zysku netto (+19% rdr).

– Wyniki trzeciego kwartału 2015 roku Grupy AB należy ocenić bardzo pozytywnie. Tym bardziej, iż uzyskaliśmy wzrosty skonsolidowanych wyników przy spadającym rynku w Polsce. Zgodnie z zapowiedziami, zysk netto został obciążony rozliczeniem inwestycji w nowe, kilka razy większe centrum logistyczne oraz jednorazowymi kosztami trwającego procesu migracji operacji biznesowych z dotychczasowej siedziby, co łącznie w III kw. nie przekroczyło 2 mln PLN – powiedział Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Centrum dystrybucyjne w Magnicach od okresu letniego to już pracujące aktywo. Pozwoli Grupie AB zarówno na dalszy wzrost przychodów, jak również marż. Jednocześnie zastosowane rozwiązania sprawiają, że jest to jedno z najnowocześniejszych centrów logistycznych w Europie.

Jesteśmy najsilniejszym operacyjnie i finansowo podmiotem na rynku. Po trzecim kwartale tego roku umocniliśmy się również na pozycji numer jeden w regionie CEE w dystrybucji IT. Podczas gdy przed rokiem firma nr 2 miała 0,4 mld PLN mniejszą sprzedaż po 9 miesiącach roku, o tyle w tym roku powiększyliśmy ten dystans do ponad 1 mld PLN. Jako lider efektywnej dystrybucji w Europie Środkowo-Wschodniej skutecznie rozwijamy sprzedaż zarówno w kanałach detalicznych (franczyza – regionalny lider z 1,6 tys. sklepów), jak również w segmencie B2B. Jednocześnie poza asortymentem IT dynamicznie rozwijamy sprzedaż AGD/RTV oraz zabawek. Analizujemy kolejne możliwości rozwoju w nowych segmentach rynku dystrybucji – powiedział Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.

Dodał, iż Grupa AB będzie kontynuowała politykę dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami, pozostając spółką dywidendową.

– Mamy wysokie wskaźniki płynności, bezpieczne zadłużenie, skutecznie zarządzamy cyklem konwersji gotówki. Nasza pozycja gotówka jest silna. Efektywnie zabezpieczamy ryzyko walutowe, które pozostaje bez wpływu na osiągane marże. To sprawia, że wykorzystujemy rynkowe szanse – podkreślił Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Wyjaśnił również, iż cykl konwersji gotówki w III kw. wzrósł do 38 dni wobec 31 dni przed rokiem, co związane było głównie ze wzrostem rotacji zapasów (z 36 do 45 dni), a to wynikało z kolei z poszerzania asortymentu RTV/AGD i przygotowań do obsługi w kolejnym kwartale rosnącej sprzedaży w tym segmencie produktowym oraz obsługi pozyskanych kontraktów HP w segmencie Enterprise (HP Networking i HP Business Critical System). Dla zobrazowania przewag konkurencyjnych Grupy AB może posłużyć rynek serwerów, gdzie w III kw. 2015 r. sprzedaż w Polsce wzrosła zaledwie o 1%, podczas gdy AB SA sprzedała serwery o wartości 58% wyższej rok do roku.

Co ważne, Grupa AB jest partnerem pierwszego wyboru w regionie CEE dla klientów i dostawców. Dodatkowo pozyskuje nowe kontrakty dystrybucyjne. W III kw. to m.in. Lenovo (serwery – Polska), a w Czechach i na Słowacji – Sony (oprogramowanie, gaming) czy Canon (kamery IP). Grupa AB, jedyny broadline’ow dystrybutor Apple w Polsce, Czechach i na Słowacji, jest numerem jeden pod względem sprzedaży iPodów, iPadów, iPhone’ów czy komputerów Mac w regionie. To nie jedyna prestiżowa umowa dystrybucyjna.

Grupa AB została właśnie wybrana przez Microsoft do sprzedaży produktów chmurowych na terenie Polski, Czech i Słowacji jako Microsoft Cloud Solution Provider. Udział w tym prestiżowym i unikalnym programie sprzedaży elektronicznych rozwiązań stwarza możliwości rozwoju biznesowego Grupy AB w tym dynamicznie rosnącym segmencie rynku i staje się kolejną przewagą konkurencyjną – podkreślił Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlu w AB SA.

Rentowność Grupy AB w kolejnych okresach będzie wspierał również segment zabawek. Spółka Rekman wzmacnia pozycję na rynku zabawek. Poszerzyła również portfolio produktowe, poszerzając współpracę z licencjodawcami m.in. z Biurem Walta Disney’a oraz pozyskując na wyłączność dystrybucję światowych liderów w zakresie zabawek. Dodatkowym impulsem do wzrostu będzie poszerzanie grona klientów w ramach rozwijanej sieci franczyzobiorców „Wyspa Szkrabów”, która wystartowała w maju br.

Spółka Rekman bazuje na 23-letnim doświadczeniu i pozycji czołowego dystrybutora zabawek w Polsce. Współpracuje z grupą kilkuset partnerów handlowych, a w swojej ofercie posiada najszerszy wśród dystrybutorów asortyment produktów większości liczących się światowych i polskich producentów. Trwający czwarty kwartał jest bardzo istotny, gdyż w tym okresie sprzedaje się większość zabawek w trakcie roku. Zespół zarządzający Rekmanem wskazuje na istotnie wyższe zainteresowanie ofertą spółki na tle poprzednich lat – zaznaczył Pan Zbigniew Mądry.

Grupa AB od początku istnienia (25 lat) wsłuchuje się w potrzeby klientów i kreuje innowacyjne rozwiązania – w tym w zakresie e-commerce. Stawia również na zrównoważony, wielokierunkowy rozwój ze szczególnie mocnym akcentem na generowanie wartości dodanej w dystrybucji i bezpieczeństwo wpisane w strategię rozwoju.