Polacy chcą nowych i większych telewizorów na mundial
Tegoroczny mundial jest kolejną (po mistrzostwach Europy w 2012 roku) wielką piłkarską imprezą, przed którą Polacy szturmują sklepy w poszukiwaniu nowych, większych telewizorów. Tym razem preferowana wielkość to co najmniej 40 cali, a coraz więcej klientów poszukuje produktów z technologią HBBTv, dzięki której będą mogli na bieżąco śledzić statystyki meczów oraz odbiorników z rozdzielczością 4K.
Odbywające się co cztery lata mistrzostwa świata w piłce nożnej to nie tylko wielkie widowisko sportowe, ale również ważne wydarzenie biznesowe, także dla rynku RTV. Pokazał to już turniej organizowany w Polsce i na Ukrainie – w całym roku krajowa sprzedaż telewizorów, zarówno wartościowo jak i ilościowo, wzrosła o 14%. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku może być podobnie.
– Wielkie imprezy związane z piłką nożną są jednym z głównych powodów skłaniających konsumentów do zmiany telewizora na nowszy. W czasie mistrzostw Europy sprzedawały się przede wszystkim płaskie telewizory LCD o przekątnej 32 cali, w których zanotowaliśmy kilkukrotny wzrost. Jednak jeszcze większy wzrost nastąpił w przypadku telewizorów o przekątnej przekraczającej 50 cali, których nabywcami były głównie puby, kluby czy restauracje. Tu wzrost był kilkunastokrotny. W tym roku również obserwujemy zwiększone zainteresowanie klientów w okresie przed imprezą,– mówi Jarosław Słowiński, Purchasing Director w AB SA.
Według danych największego w Europie Środkowo-Wschodniej dystrybutora sprzętu użytkowego, AB SA, największy popyt w tym roku widać w odbiornikach o przekątnej co najmniej 40 cali, kupowanych przez klientów indywidualnych oraz w tych przeznaczonych dla klientów komercyjnych o przekątnych 70, 80 czy – na indywidualne zamówienie – nawet ponad 100 cali.
– Hitem mundialu, czy nawet całego roku, mogą okazać się telewizory oferujące rozdzielczość 4K, które producenci wprowadzają na ostatnią chwilę, aby zdążyć przed imprezą. Wiele osób będzie decydowało się na TV z funkcją HBBTv, czyli możliwością wyświetlania dodatkowych treści multimedialnych, dostępnych „pod” transmisją meczu, np. liczba spalonych, procent posiadania piłki przez daną drużynę itp. Do tego wymagany jest odbiornik z funkcją smart i właśnie tunerem HBBTv – dodaje Jarosław Słowiński.
Według najnowszego raportu firmy IHS Technology sprzedaż telewizorów o rozdzielczości Ultra HD, czyli 4K, bardzo szybko rośnie. Jeszcze w marcu 2012, niedawno po debiucie tej technologii, ich sprzedaż wyniosła o 150 tys. egzemplarzy, tymczasem w marcu tego roku było to już 1,1 mln sztuk. Według analityków IHS na globalny popyt także wpływ mają tegoroczne mistrzostwa świata. Trzy mecze mundialu, w tym finał, będą nagrywane właśnie w technologii 4K.
Sam mundial odbywający się w Brazylii jest ogromnym przedsięwzięciem biznesowym. Według wszelkich statystyk będą to najdroższe mistrzostwa świata w piłce nożnej w historii. Pierwotny koszt szacowano na 3,5 mld USD, jednak wszystko wskazuje na to, że zostanie on wyraźnie przekroczony. Sam stadion w stolicy ma kosztować 900 mln USD, trzykrotnie więcej niż szacowano. Impreza rozpocznie się 12 czerwca.