Polacy chcą nowych i większych telewizorów na mundial

Tegoroczny mundial jest kolejną (po mistrzostwach Europy w 2012 roku) wielką piłkarską imprezą, przed którą Polacy szturmują sklepy w poszukiwaniu nowych, większych telewizorów. Tym razem preferowana wielkość to co najmniej 40 cali, a coraz więcej klientów poszukuje produktów z technologią HBBTv, dzięki której będą mogli na bieżąco śledzić statystyki meczów oraz odbiorników z rozdzielczością 4K.

Odbywające się co cztery lata mistrzostwa świata w piłce nożnej to nie tylko wielkie widowisko sportowe, ale również ważne wydarzenie biznesowe, także dla rynku RTV. Pokazał to już turniej organizowany w Polsce i na Ukrainie – w całym roku krajowa sprzedaż telewizorów, zarówno wartościowo jak i ilościowo, wzrosła o 14%. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku może być podobnie.

Wielkie imprezy związane z piłką nożną są jednym z głównych powodów skłaniających konsumentów do zmiany telewizora na nowszy. W czasie mistrzostw Europy sprzedawały się przede wszystkim płaskie telewizory LCD o przekątnej 32 cali, w których zanotowaliśmy kilkukrotny wzrost. Jednak jeszcze większy wzrost nastąpił w przypadku telewizorów o przekątnej przekraczającej 50 cali, których nabywcami były głównie puby, kluby czy restauracje. Tu wzrost był kilkunastokrotny. W tym roku również obserwujemy zwiększone zainteresowanie klientów w okresie przed imprezą,– mówi Jarosław Słowiński, Purchasing Director w AB SA.

Według danych największego w Europie Środkowo-Wschodniej dystrybutora sprzętu użytkowego, AB SA, największy popyt w tym roku widać w odbiornikach o przekątnej co najmniej 40 cali, kupowanych przez klientów indywidualnych oraz w tych przeznaczonych dla klientów komercyjnych o przekątnych 70, 80 czy – na indywidualne zamówienie – nawet ponad 100 cali.

Hitem mundialu, czy nawet całego roku, mogą okazać się telewizory oferujące rozdzielczość 4K, które producenci wprowadzają na ostatnią chwilę, aby zdążyć przed imprezą. Wiele osób będzie decydowało się na TV z funkcją HBBTv, czyli możliwością wyświetlania dodatkowych treści multimedialnych, dostępnych „pod” transmisją meczu, np. liczba spalonych, procent posiadania piłki przez daną drużynę itp. Do tego wymagany jest odbiornik z funkcją smart i właśnie tunerem HBBTv – dodaje Jarosław Słowiński.

Według najnowszego raportu firmy IHS Technology sprzedaż telewizorów o rozdzielczości Ultra HD, czyli 4K, bardzo szybko rośnie. Jeszcze w marcu 2012, niedawno po debiucie tej technologii, ich sprzedaż wyniosła o 150 tys. egzemplarzy, tymczasem w marcu tego roku było to już 1,1 mln sztuk. Według analityków IHS na globalny popyt także wpływ mają tegoroczne mistrzostwa świata. Trzy mecze mundialu, w tym finał, będą nagrywane właśnie w technologii 4K.

Sam mundial odbywający się w Brazylii jest ogromnym przedsięwzięciem biznesowym. Według wszelkich statystyk będą to najdroższe mistrzostwa świata w piłce nożnej w historii. Pierwotny koszt szacowano na 3,5 mld USD, jednak wszystko wskazuje na to, że zostanie on wyraźnie przekroczony. Sam stadion w stolicy ma kosztować 900 mln USD, trzykrotnie więcej niż szacowano. Impreza rozpocznie się 12 czerwca.