Ponad 100 mln zł wyniku EBITDA Grupy AB, smartfony OPPO już na polskim rynku
Grupa AB, notowany na GPW największy dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE, sukcesywnie zwiększa skalę działalności. W IV kwartale 2018 roku (II kw. roku finansowego 2018/2019) skonsolidowane przychody wzrosły o 7% w ujęciu rok do roku, osiągając wartość blisko 3 mld PLN. W całym roku 2018 było to ponad 8,4 mld PLN.
– Kontynuujemy długoterminowy wzrost bez względu na warunki rynkowe. Systematycznie wzmacniamy naszą wiodącą pozycję rynkową, konsekwentnie realizując długoterminową strategię rozwoju. Nasi kontrahenci – a jest ich ponad 16 tysięcy – doceniają, że wsłuchujemy się w ich potrzeby, stawiamy na najlepsze rozwiązania e-commerce, działamy niezwykle efektywnie i skutecznie. Dzięki temu jesteśmy dystrybutorem pierwszego wyboru zarówno dla producentów, jak i dla resellerów – komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
W IV kw. bardzo dobrze przyjęły się w naszym regionie nowe smartfony Apple (Grupa AB jest nr 1 w dystrybucji całego asortymentu tego producenta w Polsce, Czechach i na Słowacji), a cały segment telco był szczególnie silny w Czechach. W dwucyfrowym tempie rozwijał się m.in. segment RTV/AGD, jak również zarządzane przez Grupę AB sieci franczyzowe blisko 1,8 tys. niezależnych sklepów detalicznych (8 marek, w Polsce to Alsen, Kakto i Wyspa Szkrabów).
Stabilnie rośnie segment digital signage, w ramach którego Grupa AB kompleksowo wspiera instalatorów, również poprzez zaangażowanie ekspertów i dobór właściwych, profesjonalnych rozwiązań. W rezultacie liczba projektów digital signage w Grupie AB wzrosła w IV kw. o 15% rdr.
– Szacujemy, że już w tym roku na polskim rynku sprzedaż ścian LED będzie wyższa niż ścian LFD, a AB umocni się na pozycji lidera w zakresie obu tych technologii. Wypracowaliśmy pozycję nr 1 dzięki kompleksowej obsłudze partnerów z rynku profesjonalnych instalacji audiowizualnych, a w dostępnej na magazynie ofercie posiadamy cały przekrój urządzeń – od wyświetlaczy czy projektorów przez ekrany dotykowe, akcesoria montażowe, profesjonalne okablowanie, systemy sterowania i nagłośnienia po oprogramowanie zarządzające kompleksowo urządzeniami i treściami w systemie digital signage. Dodatkowo posiadamy ekspertów wspierających każdy etap projektów – od koncepcji poprzez wdrożenie po obsługę posprzedażną – wskazuje Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.
Grupa AB dynamicznie rozwija nowe projekty biznesowe: segment smart home (+188% w IV kw. wobec III kw.) oraz wpisujący się w światową rewolucję dystrybucji oprogramowania segment cloud (+155% w IV kw. w ujęciu rok do roku), gdzie Grupa AB jest regionalnym partnerem firmy Microsoft.
– W wielu przypadkach rośniemy szybciej niż rynek. To dobra baza do dalszego rozwoju. Spodziewamy się jednocześnie, że po burzliwym okresie zmian strukturalnych w zakresie naszej konkurencji w Polsce, krajowy rynek powróci do stabilizacji i bardziej rynkowych marż. W tak wymagającym otoczeniu rynkowym Grupa AB osiąga stabilne i solidne wyniki finansowe – podkreśla Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB S.A.
Rok 2018 był już piątym rokiem kalendarzowym z rzędu, w którym Grupa AB osiągnęła 9-cyfrowy wynik EBITDA. W minionym roku Grupa AB zanotowała 104 mln PLN rezultatu EBITDA oraz blisko 58 mln PLN zysku netto, z czego prawie 36 mln PLN wyniku EBITDA oraz blisko 24 mln PLN zysku netto wypracowała w IV kw. Wyrazem odpowiedzialnej strategii rozwoju jest wzrost kapitałów własnych do rekordowych ponad 764 mln PLN. Zadłużenie finansowe na koniec grudnia utrzymało się na poziomie sprzed roku (257 mln PLN) i stanowiło jedynie 34% kapitałów własnych, a wskaźnik długu netto do EBITDA utrzymał się poniżej 2,5. Bezpieczne i stabilne wskaźniki płynności idą w parze z najniższym w branży wskaźnikiem SG&A (zaledwie 2,3%), obrazującym efektywność działalności dystrybutora.
Warto zauważyć, że w minionym roku Grupa AB, posiadająca najszerszą ofertę produktową (blisko 100 tys. indeksów dostępnych od ręki), kontynuowała rozszerzanie asortymentu. Wśród najważniejszych nowych lub rozszerzonych umów dystrybucyjnych można wymienić kontrakty z takimi firmami, jak: Elica, Sharp, Tchibo, Husqvarna-Viking, Opus czy Begood w segmencie AGD/RTV, Amscan, Click Toys, Wader-Polesie, Beleduc czy Hape w segmencie zabawek, a także Ezviz, Fibaro, Somfy czy Dahua w segmencie smart home. W zakresie podstawowego obszaru, jakim jest IT i telco, należy wskazać na umowy z firmami Acer, iPOS, JBL-Harman, Thrustmaster, a także OPPO (marka smartfonów nr 4 na świecie). Sprzedaż zaawansowanych technologicznie smartfonów OPPO w Polsce rozpoczęła się w I kw. br., a AB jest ich pierwszym i głównym dystrybutorem.
– Media donosiły o „wejściu smoka” i wyprzedaniu flagowych modeli zaraz po premierze. Możemy potwierdzić, że smartfony OPPO cechują się doskonałym stosunkiem ceny do jakości i że były to produkty długo wyczekiwane przez rynek. Wyróżniki konkurencyjne sprawiają, że OPPO jest w ścisłym gronie globalnych liderów sprzedaży smartfonów – mówi Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.
W ofercie dostępne są takie modele, jak OPPO Find X, który miał swoją europejską premierę w paryskim Luwrze. Model ten wyróżnia się m.in. wyjątkowym designem, gdyż ekran zajmuje aż 93,8% powierzchni frontu, co jest rekordowym wynikiem wśród smartfonów. Dodatkowo posiada funkcję ładowania Super VOOC (wystarczy 35 min., aby naładować całą baterię) oraz wysuwane aparaty – dwa z tyłu i jeden z przodu.