Q1 2016 w Grupie AB: dywersyfikacja biznesu i konsekwencja w działaniu kluczowymi czynnikami umocnienia na pozycji rynkowego lidera

  • Kontynuacja długoterminowego trendu wzrostu udziałów rynkowych, umocnienie pozycji lidera rynkowego dystrybucji IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej;
  • Istotny spadek zadłużenia, najlepsza efektywność biznesowa w branży;
  • Segment zabawek z wysokimi wzrostami organicznymi;
  • Po uruchomieniu nowego centrum dystrybucyjnego AB w pełni gotowe na wykorzystanie dynamicznego wzrostu wartości rynku e-commerce.

Podsumowanie rezultatów finansowych Q1 2016:

  mln PLN mln PLN* Zmiana rdr*
Przychody 1.706,8 1.706,8 +0,9%
EBITDA 24,8 25,7 +5,2%
Zysk netto 12,4 13,4 -0,9%
Aktywa 1.818   +25,1%
Kapitały własne 572,5   +14,6%

(*) Wartości skorygowane o koszty migracji centrum logistycznego (charakter przejściowy)

Grupa AB, największy dystrybutor IT, RTV/AGD i elektroniki użytkowej w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała w okresie styczeń-marzec 2016 roku (trzeci kwartał roku finansowego 2015/2016) ponad 1,7 mld PLN przychodów, potwierdzając bardzo mocną pozycję rynkową i słuszność długoterminowej strategii rozwoju, która ujawnia się w szczególności w wymagającym, mniej przewidywalnym otoczeniu rynkowym. Wynik EBITDA, po skorygowaniu o przypadające na ten okres koszty migracji do centrum logistycznego w Magnicach (zdarzenie o charakterze przejściowym), wzrósł szacunkowo o 5,2% rdr, do 25,7 mln PLN. Analogicznie skorygowany zysk netto to 13,4 mln PLN. Porównywalność wyników finansowych rok do roku zaburza dodatkowo rozpoczęcie naliczania w IV kw. 2015 r. amortyzacji nowego centrum dystrybucyjnego (ok. 1 mln PLN/kwartał) oraz ponoszenie kosztów finansowania nowej inwestycji.

Statystycznie już co trzeci produkt z branży IT, przykładowo notebook, komputer stacjonarny czy procesor kupowany w Polsce, Czechach czy na Słowacji przeszedł przez magazyn Grupy AB, a nasza skala biznesu to 7 mld PLN rocznie. Dostarczamy produkty do ponad 30 krajów, gdzie rozwijamy sprzedaż dzięki zdrowym relacjom z klientami, efektywności operacyjnej, budowanemu przez ponad 25 lat know-how, inwestycjom w innowacje, wiodącej pozycji w zakresie rozwiązań e-commerce oraz najszerszemu portfolio produktowemu (96 tys. produktów), jakie znajduje się realnie u nas w magazynach, dostępnych od ręki, a nie tylko w ofercie – powiedział Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.

– Wyniki minionego kwartału potwierdzają siłę biznesową i finansową Grupy AB. Utrzymujemy bardzo wysoką rentowność na tle branży i zmniejszamy zadłużenie. W I kw. 2016 r. wartość długu netto Grupy AB spadła o aż 75 mln PLN, czyli ponad 17% wobec stanu na koniec grudnia 2015 roku. Co więcej, nasze zadłużenie jest bezpieczne i zdywersyfikowane, w istotnej części opiera się o długoterminowe obligacje – dodał Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Grupa AB, jako wiodący podmiot na rynku dystrybucji IT w CEE, jest wybierana jako partner regionalny w prestiżowych kontraktach, jak w przypadku Apple i Microsoftu, a także ma możliwość rozwijania na dużą skalę korzystnej dla obu stron współpracy z takimi globalnymi gigantami jak HP czy Lenovo. W I kw. 2016 roku Grupa AB podpisała nowe lub rozszerzyła dotychczasowe umowy dystrybucyjne z m.in. OKI (drukarki i materiały eksploatacyjne), Huawei (akcesoria telekomowe), Trust (akcesoria dla graczy), Kaspersky (subskrypcje oprogramowania), Sophos (urządzenia security IT).

Grupa AB inicjuje i rozwija projekty biznesowe o skali krajowej, jak również europejskiej. Jest aktywna we wszystkich kanałach, oferując najszerszy wybór produktów i najlepsze rozwiązania e-commerce, zarządzając dodatkowo największą w regionie CEE siecią franczyzową (1,6 tys. punktów sprzedaży). Dzięki skutecznej dywersyfikacji biznesowej, Grupa AB jest wiodącym graczem w Polsce, Czechach i na Słowacji w zakresie asortymentu ‘telekom’ (akcesoria, nawigacje, telefonia stacjonarna, telefonia komórkowa, smartfony), w zakresie asortymentu fotograficznego oraz w zakresie IT. Grupa AB buduje silną pozycję w segmencie dystrybucji zabawek (wzrost o 48% rdr) oraz RTV/AGD (wzrost o 25% rdr), a także wzmacnia udział w zakresie produktów zaawansowanych (serwery i storage, digital signage, bezpieczeństwo, oprogramowanie, sieci, zasilanie).

Segment digital signage Grupy AB wzrósł wartościowo rok do roku o 30%. Posiadamy kompleksową ofertę i wykwalifikowany zespół ekspertów, w tym najwyższej klasy inżynierów. Projekty realizujemy wyłącznie we współpracy z naszymi partnerami handlowymi, a wśród kluczowych docelowych klientów znajdują się duże przedsiębiorstwa z branży paliwowej, handlowej czy gastronomicznej.. Digital signage to tylko jeden z wielu ciekawych i perspektywicznych obszarów zaawansowanej kompetencyjnie działalności Grupy AB – podkreślił Prezes Andrzej Przybyło.

Grupie AB udaje się również niezwykle dynamicznie rozwijać działalność w relatywnie nowych obszarach dystrybucyjnych, gdzie zbudowała już niezbędne struktury i zdobyła potrzebne know-how. Dobrym przykładem jest segment zabawek (spółka zależna Rekman).

W IV kwartale 2015 roku spółka zanotowała spektakularne wzrosty przychodów i zysków, bardzo udany był również I kwartał br. Widzimy także możliwości dynamicznego wzrostu w kolejnych kwartałach. Oczywiście, dystrybucja tego asortymentu jeszcze niezbyt dużo waży w obrotach Grupy AB, ale w kolejnych okresach będzie z pewnością bardziej widoczna w publikowanych zyskach – podkreślił Prezes Andrzej Przybyło.

W najbliższych latach spodziewany jest wzrost rynku e-commerce w Europie, a szczególnie silnie w regionie CEE. W samej Polsce można oczekiwać wzrostu wartości e-handlu z obecnych około 32 mld PLN do około 81 mld PLN za kilka lat.

Oczekujemy nowego rozdania na rynku obsługi dystrybucyjnej handlu internetowego. Wygrają tylko przygotowani do zaoferowania sklepom internetowym pełnej obsługi dystrybucyjnej, np. dropshippingu. Dzięki otwartemu już oficjalnie Centrum Dystrybucyjnemu Grupy AB w Magnicach, Grupa AB wykorzystuje najnowocześniejsze technologie i jest przygotowana na wykorzystanie szansy, jaką niosą ze sobą postępujące zmiany w strukturze kanałów handlu detalicznego – podkreślił Prezes Andrzej Przybyło.

10 maja 2016 roku Grupa AB uroczyście otworzyła największą w swojej historii inwestycję – Centrum Dystrybucyjne
w Magnicach pod Wrocławiem. Obiekt ma powierzchnię 4 pełnowymiarowych boisk piłkarskich, a jego kubatura jest 2 razy większa niż Hali Stulecia. Na tę inwestycję Grupa AB przeznaczyła blisko 129 mln zł, a projekt został doceniony za innowacyjność, dzięki czemu uzyskał 24,3 mln zł dofinansowania UE. Zastosowane systemy magazynowe i wysyłkowe są najnowocześniejszymi obecnie dostępnymi rozwiązaniami i w całości spełniają wymogi najbardziej wymagających rynków, jak e-commerce, rynek przetargów czy rynek sieci detalicznych. Centrum jest zlokalizowane tuż przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i DK 8 oraz niedaleko autostrady A4. Dlatego możliwa jest sprawna i szybka dystrybucja w całej Europie. Grupa AB obsługuje klientów e-commerce już w 22 krajach, a jej sieć partnerów handlowych jest największa w regionie CEE – ponad 16 tys. podmiotów.

W Centrum Dystrybucyjnym Grupy AB w Magnicach znajduje się 16 km półek, a transport odbywa się po ponad 5 km przenośników rolkowych. To jednocześnie największa wielopoziomowa konstrukcja magazynową w regionie CEE ze zdolnością do wysyłki nawet 120 tys. paczek na dobę.

Konsekwentnie zbudowaliśmy silne fundamenty i know-how, aby w kolejnych latach równie szybko rosnąć na europejskim rynku dystrybucji. Działka w Magnicach zabudowana jest dopiero w 35%, a kubatura nowego magazynu już teraz jest 5 razy większa od używanego dotychczas obiektu we Wrocławiu. Biorąc pod uwagę również najwydajniejszą automatykę magazynową, nowe Centrum Dystrybucyjne daje Grupie AB wiele możliwości dynamicznego wzrostu – powiedział Prezes Andrzej Przybyło.