Q4 2015 w Grupie AB: duże sukcesy segmentów enterprise, zabawek i e-commerce
Podsumowanie rezultatów finansowych Q42015:
mln PLN | mln PLN* | Zmiana rdr* | |
Przychody | 2.354,5 | +13,3% | |
Zysk brutto ze sprzedaży | 37,6 | 38,9 | +13,4% |
EBITDA | 39,2 | 40,1 | +9,0% |
Zysk netto | 25,1 | 26,1 | +2,2% |
Aktywa | 1.978,2 | +21,0% | |
Kapitały własne | 554,8 | +13,1% |
(*) Wartości skorygowane o koszty migracji centrum logistycznego (charakter przejściowy)
Grupa AB, największy dystrybutor IT w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała w okresie październik-grudzień 2015 roku (drugi kwartał roku finansowego 2015/2016) ponad 2,35 mld PLN przychodów (+13% rok do roku). Wynik EBITDA, po skorygowaniu o przypadające na ten okres koszty migracji do centrum logistycznego w Magnicach (zdarzenie o charakterze przejściowym),wzrósł szacunkowo o 9,0% rdr, do 40,1 mln PLN. Analogicznie skorygowany zysk netto wzrósł o 2,2%, do 26,1 mln PLN. Należy przy okazji pamiętać o wysokiej bazie porównawczej, wynikającej z pozytywnych efektów realizacji długoterminowej strategii rozwoju Grupy AB.
– Sytuacja finansowa Grupy AB po zakończonym kwartale umożliwia dalszą ekspansję biznesową. Wykorzystujemy szczególnie sprzyjającą sytuację makroekonomiczną w Czechach, gdzie nasza spółka zależna ATC bardzo korzystnie finansuje długiem wzrost zatowarowania, które zapewnia wyższą sprzedaż w kolejnym okresie – powiedział Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.
– Wyniki czwartego kwartału 2015 roku oceniamy bardzo pozytywnie. W Polsce jesteśmy numerem 1 w całym roku 2015. Tak samo w Czechach i na Słowacji, gdzie nasz biznes wzrósł w minionym kwartale o ponad 30%– podkreślił Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.
Bezpieczeństwo wpisane w strategię rozwoju Grupy AB wraz z doskonałością operacyjną sprawiają, iż Grupie AB zaufali najwięksi światowi gracze rynku IT.
– Kolejny raz mogę stwierdzić, iż Grupa AB jest najsilniejszym operacyjnie i finansowo podmiotem na rynku dystrybucji IT w CEE. Dzięki temu jesteśmy wybierani jako partnerzy regionalni do prestiżowych kontraktów, jak w przypadku Apple i Microsoft, a także mamy możliwość rozwijania na dużą skalę korzystnej dla obu stron współpracy z takimi globalnymi gigantami jak HP czy Lenovo – powiedział Prezes Przybyło.
Ciągły wzrost wartości dodanej dla integratorów, jaki dostarcza Grupa AB w zakresie zaawansowanych rozwiązań IT, zespołu doświadczonych i certyfikowanych inżynierów oraz doradztwa projektowego, owocuje oszczędnością czasu dla klientów, większą efektywnością realizacji projektów i możliwościami stworzenia kompleksowej oferty, także w zakresie produktów zaawansowanych, uzupełnionych usługami szkoleniowymi. W efekcie, po okresie intensywnego rozwoju potencjału kanału enterprise, udziały rynkowe Grupy AB w tym segmencie wzrosły na koniec 2015 roku w porównaniu rok do roku aż o 44%. Model działania Grupy AB w tym segmencie rynku opiera się na wspieraniu partnerów handlowych i bazowaniu w ten sposób na wielu niedużej wartości projektach, zapewniających stabilność biznesową, a nie – tak jak wielu konkurentów – na bezpośrednim startowaniu w dużych przetargach, które znacznie zwiększają zmienność osiąganych wyników.
Grupie AB udaje się również niezwykle dynamicznie rozwijać działalność w nowych obszarach dystrybucyjnych, gdzie zbudowała już niezbędne struktury i zdobyła potrzebne know-how.
– Niezwykle cieszy nas sukces dystrybutora zabawek i akcesoriów dziecięcych, czyli spółki Rekman. Po akwizycji i przeprowadzonej restrukturyzacji wkraczamy w kolejny etap, w którym zaczynają być widoczne pierwsze efekty wprowadzonych zmian. W IV kwartale 2015 roku spółka zanotowała spektakularne wzrosty przychodów i zysków.Oczywiście, dystrybucja tego asortymentu jeszcze niewiele waży w obrotach Grupy AB, ale w kolejnych latach będzie z pewnością bardziej widoczna w publikowanych wynikach – podkreślił Prezes Andrzej Przybyło.
– Przykłady Rekmana i ATC potwierdzają strategiczną skuteczność Grupy AB w zakresie akwizycji. Jeśli już finalizujemy transakcję, to osiągamy założone cele – dodał Prezes Przybyło.
Centrum dystrybucyjne w Magnicach od okresu letniego 2015 roku to już pracujące aktywo, które pozwalaGrupie AB na dalszy rozwój biznesowy. Zastosowane tam rozwiązania sprawiają, że jest to jedno z najnowocześniejszych centrów logistycznych w Europie. Obecnie trwa do niego migracja operacji logistycznych z obecnego magazynu (Wrocław), a dublowanie ze względów ostrożnościowych możliwości logistycznych będzie wygaszane w okresie marzec-kwiecień 2016 roku.
– Wtedy zdecydujemy o przyszłości magazynu we Wrocławiu, rozważając zarówno oferty kupna, jak również możliwości usługowego prowadzenia operacji logistycznych dla podmiotów zewnętrznych. Mamy ogromną wiedzę i umiejętności w zakresie logistyki, co również może stać się znaczącym obszarem naszego biznesu, także w oparciu o dostosowany do najnowocześniejszych rozwiązań e-commerce magazyn w Magnicach. Już teraz obsługujemy 108 sklepów internetowych z 22 krajów, notując w 2015 roku wzrost sprzedaży o 69% rok do roku. Trend wzrostu znaczenia e-commerce jest bezsprzeczny, a nasze know-how, zautomatyzowana obsługa i możliwość oferowania powszechnych usług nowej generacji, jak dropshipping, czynią z nas wiodącego gracza na rynku – powiedział Prezes Przybyło.
Patrząc na najbliższe miesiące, Grupa AB jest pod względem oferty i możliwości logistycznych przygotowana na impuls wzrostowy na polskim rynku, ze względu na zapowiadane na II kw. br. rozpoczęcie wypłat w ramach rządowego programu „Rodzina 500+”. Tym bardziej, że Grupa AB posiada również efektywne kanały sprzedaży, w tym własne sieci franczyzowe.
– Patrząc na skalę projektu – 23 mld zł wypłat w skali rocznej dla 2,7 mln polskich rodzin i to, że ¼ z nich deklaruje dodatkowe zakupy elektroniki użytkowej, spodziewamy się wzrostu sprzedaży oraz przestrzeni do dalszego rozwijania oferty produktowej. Już teraz posiadamy ponad 60 tys. produktów dla domu i rodziny, w tym komputery, artykuły fotograficzne i telekomunikacyjne, oświetlenie, materiały biurowe, narzędzia, RTV, małe i duże AGD, zabawki, akcesoria dziecięce, produkty do karmienia i higieny, produkty dla pokoju dziecięcego, artykuły szkolne czy elektronikę dla dzieci – zaznaczył Prezes Andrzej Przybyło.
Grupa AB, mając za sobą pierwsze półrocze roku finansowego 2015/2016, deklaruje kontynuację polityki dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami.
– Mamy wysokie wskaźniki płynności, bezpieczne zadłużenie, skutecznie zarządzamy cyklem konwersji gotówki, a nasza pozycja gotówkowa jest silna. Efektywnie zabezpieczamy ryzyko walutowe, które pozostaje bez wpływu na osiągane marże. To sprawia, że wykorzystujemy rynkowe szanse, mamy przestrzeń zarówno na inwestycje w rozwój, jak i na wypłatę dywidendy– powiedział Grzegorz Ochędzan.
Grupa AB od początku istnienia (ponad 25 lat) wsłuchuje się w potrzeby klientów i kreuje innowacyjne rozwiązania – w tym w zakresie e-commerce. Stawia również na zrównoważony, wielokierunkowy rozwój ze szczególnie mocnym akcentem na generowanie wartości dodanej w dystrybucji i bezpieczeństwo wpisane w strategię rozwoju. Warto zauważyć, iż efekty zrównoważonego rozwoju AB są doceniane przez grono ekspertów i praktyków. W styczniu 2016 roku Prezes Andrzej Przybyło został uhonorowany prestiżową nagrodą „Wektor 2015” organizacji Pracodawców RP za stworzenie największego w Europie Środkowo-Wschodniej dystrybutora sprzętu IT i sukces finansowy spółki.