Zdywersyfikowany biznes Grupy AB najlepiej przygotowany na zmiany w otoczeniu biznesowym
- Mocna pozycja nr 1 na rynku w Polsce i całym regionie CEE; podobnie jak w poprzednich okresach, także w Q3 2017 przychody i zyski zdecydowanie wyższe niż innych firm z branży;
- Kontynuacja rozwoju opartego na bezpiecznych fundamentach: spadek wskaźnika dług netto do EBITDA do zaledwie 1,68, wysoki operacyjny cash flow 142,5 mln PLN, najniższe w branży koszty SG&A;
- Dynamiczny wzrost segmentów cloud, gaming, VAD i digital signage oraz rozwój komplementarnej oferty spoza IT: RTV/AGD, zabawki, smart home.
W pierwszym kwartale roku finansowego 2017/2018 (zakończył się 30 września br.) Grupa AB zanotowała zbliżone w ujęciu rok do roku przychody (1,86 mld PLN) oraz wyższy wynik EBITDA (24,6 mln PLN), co pozwoliło na wypracowanie 12,8 mln PLN zysku netto. To dobre otwarcie nowego roku finansowego po najlepszym w dotychczasowej historii – rekordowe wyniki Grupy AB za rok finansowy 2016/2017 to 8,3 mld PLN przychodów, 116 mln PLN wyniku EBITDA i 68 mln PLN zysku netto.
– Jesteśmy zadowoleni z wypracowanych wyników kwartalnych. Są one zresztą wyższe niż rynkowy konsensus i potwierdzają, że Grupa AB jest stabilnym podmiotem, którego model biznesowy i strategia działania sprawdzają się w każdych warunkach rynkowych – podkreśla Andrzej Przybyło, założyciel, twórca sukcesu i Prezes Zarządu AB SA
W zdywersyfikowanym produktowo i geograficznie biznesie Grupy AB w minionym kwartale wyróżniały się rynki czeski i słowacki. Ponadto wyróżnić należy rozwój aktywności w segmencie AGD/RTV, telco, could jak również sprzedaż z wartością dodaną VAD. Wypracowane wyniki pozwoliły na powtórzenie doskonałych rezultatów sprzed roku, kiedy Grupa osiągnęła blisko 25-proc. wzrosty przychodów.
Solidny fundament finansowy
W I kw. roku finansowego 2017/2018 Grupa AB wypracowała wysokie dodatnie przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej (142,5 mln PLN), posiada zasoby do efektywnej obsługi sprzedaży w najlepszym sezonowo kwartale roku, ma bezpieczne i zdywersyfikowane zadłużenie. Linie kredytowe zostały wykorzystane w mniej niż jednej piątej, a aż w trzech czwartych zadłużenie Grupy AB ma charakter długoterminowy. Jednocześnie na koniec kwartału wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnie 12 miesięcy to zaledwie 1,68 (spadek o 44% rdr).
– Dbamy o pozycję gotówkową i bezpieczne zadłużenie. To aspekty doceniane przez banki czy firmy ubezpieczające należności. Co więcej, duża przestrzeń finansowa pozwala nam na wykorzystanie możliwości dalszego wzrostu z bezpieczeństwem wpisanym w nasze DNA – mówi Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych AB SA.
Co ważne, Grupa AB jest także nr 1 w kwestii efektywności, co jest mocną przewagą konkurencyjną na rynku dystrybucyjnym. Dzieje się tak dzięki restrykcyjnej polityce kosztowej oraz poczynionym dużym inwestycjom w innowacyjność, jak obszar e-commerce oraz automatyka magazynowa. Grupa AB od lat utrzymuje najniższy w branży wskaźnik kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży w relacji do obrotów (SG&A na poziomie zaledwie 2,7%), dzięki czemu w zmieniającym się otoczeniu zewnętrznym ma przewagi konkurencyjne niezależnie od cyklu koniunkturalnego, w jakim aktualnie znajduje się rynek.
– Posiadamy własne, dostosowane do naszych potrzeb centrum dystrybucyjne w Magnicach pod Wrocławiem, wyposażone w nowoczesną automatykę, która zapewnia wysoką skalowalność wraz ze wzrostem wartości sprzedaży – mówi Grzegorz Ochędzan.
Najszersza oferta, dynamiczne wzrosty
Grupa AB jest największym dystrybutorem w regionie z ofertą blisko 100 tys. produktów dostępnych na magazynie, wciąż systematycznie poszerzając portfolio produktowe. W minionym kwartale podpisane zostały nowe umowy dystrybucyjne z takimi firmami jak Logitech i Gembird (akcesoria komputerowe) czy Eterio (serwery). Co więcej, Grupa AB rozwija również dystrybucję spoza obszaru IT. W segmencie AGD uwagę zwraca umowa dystrybucyjna, dzięki której w ofercie znajdą się produkty spod znanej marki Sharp, a w zakresie nowego segmentu smart home – z firmą Fibaro (lider polskiego rynku inteligentnych budynków). Warto wspomnieć, że Grupa AB jest głównym partnerem w regionie CEE dla globalnych gigantów IT jak m.in Microsoft, HP, Lenovo, Asus, Dell czy Apple (na podstawie poprzednich lat można wnioskować, że obecne premiery modeli iPhone 8 i X będą kolejnym dużym sukcesem).
W zakresie oferty IT kolejny bardzo dobry kwartał ma za sobą w Grupie AB segment cloud computing, gdzie platforma AB jest pierwszym wyborem klientów, a partnerem strategicznym Grupy AB jest światowy lider rynku software’owego – Microsoft. Podczas gdy rynek wzrósł w III kw. 2017 r. o 8% rdr, sprzedaż Grupy AB w segmencie oprogramowania wzrosła aż o 27% rdr. Sprzedaż asortymentu gamingowego, obejmującego ponad 7 tys. produktów, zanotowała jeszcze wyższe wzrosty, podobnie jak dystrybucja z wartością dodaną (VAD). Segment RTV/AGD utrzymał dynamiczny wzrost (+29% rdr), a sieć franczyzowa Kakto (225 punktów sprzedaży w Polsce) wygenerowała wzrost sprzedaży o 42% rdr.